Souvenirkungen från Linköping

Just nu är det högsäsong för souvenirer. Men alla vet kanske inte att en stor del av de prylar du ser i butikerna har koppling till ett företag i Linköping.

Älgvarning. En riktig klassiker.

Älgvarning. En riktig klassiker.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2017-07-21 18:47

Älgar, vikingar, nyckelringar, muggar ... gosebjörnar. Det är Nordic souvenir i Tornby som är marknadsledande i Sverige på souvenirer. Företaget har även en stor marknad i Finland, Estland, Norge och Danmark. Och just denna sommar inledde man en storsatsning på Island. Vd:n Johan Zollner har med andra ord ganska bra koll på turismen, bara genom att mäta försäljningen.

– Precis just nu går det bra för små souvenirer i Göteborg, som armband och liknande. Det beror förstås på att många kommer till Gothia cup, fotbollsevenemanget för ungdomar, och inte bara på att Göteborg är ett stort besöksmål, säger han.

Nordic souvenir är ett familjeföretag som funnits sedan 1930-talet, som nu har en årlig omsättning på cirka 38 miljoner kronor. Det stora lagret finns i Järpen utanför Åre. Men de flesta funktionerna finns i Linköping. Att det är högsäsong på lagret märks därför inte så mycket på kontoret, de flesta beställningarna är gjorda. Men arbetet med produktutvecklingen går vidare året om.

– Vi tar in ungefär en ny produkt om dagen i snitt. Sedan ska den passa i vårt sortiment, och vi ska tro på den.

Älgarna spelar i en klass för sig i Sverige, de är väldigt populära bland utländska turister. En av storsäljarna är en liten mjukisälg på nyckelring som man till exempel kan hänga på väskan. En annan är dalahästen, som mjukisdjur. Bara den omsätter den cirka 200 000 kronor.

– Den är jag lite extra stolt över. Dalahästen är ganska traditionell, och i trä. Inte många trodde på den som gosedjur.

Vad skulle du själv köpa, som turist?

– En keps, det har jag ofta på mig. Över huvud taget så går trenden mot saker man kan använda, även om det fortfarande är populärt med prydnadstroll och modellbåtar. Att souvenirerna är användbara tycker jag är bra även ur ett hållbarhetsperspektiv.

En annan storsäljare, sett till mängden, är svenska flaggor. Cirka 20 000 små svenska handflaggor säljer de varje år. Men på sistone har de sett en uppstickare, och det är regnbågsflaggan.

– Vi märker att den är väldigt populär och den ska vi satsa på i framtiden.

Under maj–juni är det som mest stressigt, när kunderna ska ha sina varor. Sedan kommer olika tilläggsbeställningar under sommaren när produkterna tar slut. Denna sommar har strejken i Göteoborg hamn ställt till det lite, med förseningar.

Annars tänker Johan Zollner mycket på Island just nu.

– Det är vår största satsning på kanske 20 år. För att det ska fungera har vi fått bygga upp lager och en egen säljkår på plats. Det är väldigt roligt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!