SOS svarar: Det fanns flera mer akuta ärenden

Det fanns flera mer akuta ärenden i länet. Därför fick Daniel som cyklat omkull och fått armen ur led vänta så länge på ambulans, säger SOS Alarm.

SOS Alarm ber om ursäkt för bemötandet, men förklarar att de hade andra, mer brådskade ärenden medan Daniel Colic låg utanför Ansgarskyrkan med sin skadade arm. (Personen på bilden har inget med artikeln att göra.)

SOS Alarm ber om ursäkt för bemötandet, men förklarar att de hade andra, mer brådskade ärenden medan Daniel Colic låg utanför Ansgarskyrkan med sin skadade arm. (Personen på bilden har inget med artikeln att göra.)

Foto: TT

Linköping2023-09-08 15:50

Daniel Colic råkade ut för en olycka i Gottfridsberg på onsdagen och skadade sig, vilket vi berättade om på fredagen. Han kontaktade SOS Alarm flera gånger, men först efter sjätte samtalet hade en ambulans tid att hämta honom. Då hade han legat med armen ur led i nästan två timmar. 

SOS Alarm kommenterar ärendet i ett mejl: 

"Det är givetvis till blygsam tröst för någon att någon annan har det ännu värre, men under den aktuella tiden fanns det flera mer akuta vårdärenden i länet. Själva ambulansprioriteringarna var därför i det här fallet helt korrekta. Samtidigt kan vi också konstatera att vi brustit i vårt bemötande under ett av de inkomna samtalen, vilket vi givetvis beklagar."

Det skriver Douglas Norström som är pressansvarig på SOS Alarm. 

Han har efter bästa förmåga försökt ta reda på vad som hänt när Daniel Colic pratat med larmoperatörerna. Det är dock inte alldeles lätt. Av integritetsskäl får han själv inte lyssna på de inspelade larmsamtalen. 

– Bara larmoperatörerna och deras närmaste chefer får lyssna på samtalen. Sedan får de berätta för mig vad som sagts, förklarar Douglas Norström. 

Dessutom har larmoperatörerna andra arbetsuppgifter att prioritera – nämligen att svara på larm. 

En av de frågor Daniel Colic ställde i vår intervju är om inte SOS alarm kunde ha skickat något annat fordon när ambulanserna var upptagna:

"De hade ju egentligen inte behövt skicka just en ambulans, utan vilket utryckningsfordon som helst med personal som kunde ge mig smärtstillande och visste hur jag skulle förflyttas", menade han. 

– När det gäller ett vårdärende är det alltid ett ärende för en ambulans. Den som larmar kanske berättar i sitt samtal om en skada, men sedan när vi kommer fram kan det visa sig att det är allvarligare. Om vi då har skickat en brandbil så kan det bli dubbelfel, även om det görs av välvilja, säger Douglas Norström. 

– Det finns ett begränsat antal fordon, av alla de slag, i varje region. Vilka resurser som skickas ut avgörs helt utifrån hur akut en situation är, tillägger han.

En av våra läsare har kommenterat att det bara är legitimerade sjuksköterskor som får administrera läkemedel och att sjuksköterskor inte finns inom någon annan blåljusverksamhet.  

– Det är ytterligare en aspekt, säger Douglas Norström. 

Daniel Colic undrar också hur det kom sig att hans ärende avskrevs utan att han fick veta det. 

– Det skulle kunna vara något som sagts i det femte samtalet som inte gått fram till honom. Det var ju även andra personer som ringt SOS Alarm från hans telefon, säger Douglas Norström.  

I ett mejl till redaktionen tillägger han: 

"Jag kan inte kommentera själva samtalet med tanke på patientsekretessen, men det är givetvis olyckligt om det blivit ett missförstånd på den punkten."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!