Följ gräven och tipsa oss på corren.se/visynarhyresvardar
- Jag har krävt av Willhem att de delar ut bättre information till sina hyresgäster om vad som ska gälla, säger Adrian Sandin Sokolik, miljöskyddsinspektör på miljökontoret.
På måndagen startade Correns granskning av hyresvärdar som görs tillsammans med läsarna i tidningen och på Corren.se. Corren skrev om hyresgäster i Skäggetorp som tröttnat på att hyresvärden Willhem reagerar trögt - eller inte alls - på klagomål och felanmälningar.
Ambition att åtgärda
I juni 2011, mindre än ett halvår efter att Willhem köpt fyra stora fastigheter med 2 500 lägenheter i Skäggetorp från Acta med förvaltaren Graflunds, vände sig en grupp hyresgäster till miljökontoret som reagerade på berättelser om kringspridda hushållssopor, personer som rotar i grovsopscontainrar och råttor och fåglar som kalasar på avfall.
Miljöskydddsinspektör Adrian Sandin Sokolik konstaterar att hyresvärden visat ambition att åtgärda problemen.
- Därför ligger ärendet fortfarande på samtalsnivå, det blir svårt att komma med föreläggande när de ändå jobbar på frågan, säger han.
Information på fler språk
Kravet på information om regler till samtliga hyresgäster ställde miljökontoret i mitten av juli i år. Myndigheten vill att Willhem informerar så att alla berörda förstår, på svenska och på övriga språk som krävs. "Det är här ni som fastighetsförvaltare kommer in och måste ta kontakterna som ytterst ansvariga för att skapa trivsel hos de boende" skrev Adrian Sandin Sokolik i en korrespondens med Willhem.
Willhem AB har övervägt att bygga om nuvarande sopförvaring till nedgrävda behållare. Men än är frågan inte löst; den har blivit en diskussion mellan Willhem AB och bygglovskontoret.
Fotnot. Corren frågar nu Willhem AB hur de skött sin informationskampanj och vi kollar upp hur det ligger till med planer och bygglov för nedgrävda behållare för hushållsavfall.