Händelsen inträffade vid 18-tiden den 15 oktober 2015 vid Visingsö. Under en övning med en helikopter 16 – även kallad Black Hawk – hängde elva soldater i ett rep under helikoptern. Tanken var att de elva soldaterna skulle sättas ned på vägtrafikfärjan Christina Brahe i Vättern. Helikoptern kom dock för långt från färjan och soldaterna som hängde i repet fick kasta sig i vattnet för att inte skadas. Repet fastnade tillfälligt i fartyget och soldater på repet drogs mot fartygets reling med lindriga personskador som följd.
Statens haverikommission har granskat händelsen och har nu offentliggjort en 120 sidor lång rapport. Haverikommissionen anser att det fanns stora brister vid såväl framtagandet som genomförandet av övningen. "Dessa brister har förekommit i hela kedjan från besättningen upp till de personer som beslutat om genomförandet", skriver kommissionen. De inblandade förstod inte vilka risker de tog. Haverikommissionen har även kommit fram till att den utrustning som användes vid övningen inte var godkänd. Vid intervjuer med inblandade har det framkommit att tidspressen var hård på grund av en vilja att snabbt ta fram nya förmågor.
Den svenska försvarsmakten skaffade Black Hawk-helikoptrar på mycket kort tid för att bland annat använda dem under insatsen i Afghanistan. Det har talats om "100 veckor från kontrakt till insats". Den korta tiden för anskaffning har inneburit ett ansträngande tempo och stora utmaningar när det gäller utbildning, underhåll och införande av nya förmågor. Haverikommissionen skriver: "En allmän uppfattning bland intervjuad personal i ledande positioner inom både Försvarsmakten och FMV är att införandet av helikoptersystemet varit alltför forcerat".