Programmet går ut på att entreprenörer presenterar sin idé och söker investering inför en jury av etablerade riskkapitalister och investerare. Avsnittet där Gabriel med kollegor deltar sänds 29 augusti på SVT.
– Det spelades in för ett tag sedan så man har fått hålla det hemligt fram tills för någon vecka sen.
Produkten kollegorna kommer presentera är små plastbitsliknande blad som på ett ögonblick smälter när man lägger den på tungan och ger en fräsch ihållande mintsmak i munnen. Fördelarna jämfört med exempelvis minttabletter och tuggummin beskriver han som stora.
– Den stora fördelen är att det går väldigt snabbt. Du lägger bara den på tungan och så smälter den i princip på två-tre sekunder. Om du har tuggummi så behöver du ju spotta ut den någonstans och hitta någon soptunna för du ska ju helst inte spotta ut det på marken. Den här smälter i munnen och är i den aspekten mer miljövänlig.
Gabriel Abrahamsson, som är född och uppvuxen i Örebro, har bott i Linköping i tre år då han läser till civilingenjör inom industriell ekonomi på universitetet. Han driver företaget på distans tillsammans med systern Valensia Abrahamsson och vännen Madeleine Johanen. Intresset för entreprenörskap förklarar han uppkom under gymnasietiden när han drev ett UF-företag som sålde skäggvårdskit.
– Det var den stora gnistan. Sen satt jag även med i styrelsen för ung företagsamhet i Örebro. Så det har blivit lite av en hjärtefråga för mig. Jag märkte själv hur mycket jag faktiskt lärde mig av hur verkligheten ser ut utanför skolbänken.
Efter skägget tar sig Gabriel an nästa plats som i många fall är i behov av uppfräschning – nämligen andedräkten.
Inspirationen till produkten kom när Gabriel studerade utomlands i USA förra hösten och märkte att många klasskamrater använde sig av dessa andedräktsuppfräschande blad. Enligt honom såldes de i princip varje kiosk som även sålde tuggummi. Efter ett tag blev Gabriel själv konsument och då såddes fröet att ta med sig idén hem. Sagt och gjort tog han sedan tillsammans med kollegorna fram ett eget recept och började distriburera i Sverige i februari i år.
– Vi har hört att liknande produkter funnits i Sverige för cirka 20 år sen. Men att den försvann i samband med regleringar kring dess ingredienser. Sedan dess har den inte kommit tillbaka.
Men ert recept är helt godkänt?
– Ja, den har godkänts enligt EU:s standarder av Livsmedelsverket. Sen så är statliga apotekets e-handel en av återförsäljarna och de har ju sina egna kvalitetsgranskningar där den har gått igenom.
Med medverkan i "Draknästet" hoppas Gabriel att förutom kunna resa kapital från juryn även att fler ska få upp i ögonen för produkten. I nuläget beskriver han att de framför allt har en yngre målgrupp i och med att de huvudsakligen marknadsfört sig via sociala medier. Medverkan hoppas han kommer fungera som en språngbräda.
– Framtidsplanen är att Aléló ska etablera sig på den svenska marknaden till att börja med, men sen även expandera ut mot Skandinavien och Europa. Det långsiktiga målet är att Aléló ska finnas på i princip varje i varje butik som säljer tuggummi.