Dennis Höijer, gruppchef för mark och förvaltning på Linköpings kommun, är medveten om kritiken från allmänheten – flera klagomål har kommit men det är inte värre än tidigare vintrar, enligt honom.
Är situationen på Linköpings vägar under kontroll?
– Övergripande är den under kontroll. I dag (tisdag) förmiddag har vi utfört våra kontroller och det återstår en del saker att göra på eftermiddagen. Det är halt och moddigt på vissa vägar och våra entreprenörer ska fortsätta ploga. De ska också salta och ta bort modd, säger Dennis Höijer.
Bussgator och andra högtrafikerade gator eller leder är prioriterade. Gatorna är indelade i lokalgata, matargata och huvudgata. Det finns 24 mil huvudgata/bussgata; 31 mil lokalgata och 5 mil matargata (återvändsgata). Cykelvägar är indelade i prioriterade sop-och saltstråk, 12 mil och de övriga gång- och cykelvägar, 50 mil.
Flera av våra läsare uppfattar att kommunen inte alls saltar vägarna, inte ens de prioriterade. Gör ni det?
– Vi saltar, men problemet är att det inte har någon effekt när det är kallt.
Varför har man inte saltat i förväg?
– Vi saltar förebyggande när det finns risk för halka. Varje snöfall har dock olika förutsättningar. När det kommer ett kraftigt snöfall som hinner bli åtkört/packat innan all plogning är utförd, kombinerat med väldigt låg temperatur, har inte saltet någon effekt.
I tisdags morse var det så gott som omöjligt att cykla på flera av de prioriterade cykelvägarna. Varför?
– Prognosen svängde i natt och det blev inga plusgrader, det skapades is på cykelbanorna i stället. Det var svårt att göra dem körbara. Under eftermiddagen väntas temperaturen stiga och entreprenörerna kommer att sopa och salta de prioriterade cykelbanorna för att bli av med isbildningen så målsättningen är att det ska vara bättre framkomlighet efter detta.
Enligt honom finns det cirka 60 plogfordon som tar hand om snöröjning i Linköping plus ett antal personer som handskottar ytor som maskinerna inte kan komma åt.
Förra året gick företaget Centric, som också skötte snöröjning i Linköping, i konkurs. Det företaget ansvarade för snöröjning av åtta ytterområden i Linköpings kommun. De uppgifterna övertogs – fram till en ny upphandling i år – av företagen Terranor, Green och Baltazar som redan snöröjde i Linköpings kommun. En hel del Linköpingsbor kopplar ihop Centrics konkurs med problemen i snöröjningen. Men enligt Johan Svensson, enhetschef för drift och underhåll, finns ingen sådan koppling.
– Det finns inget sådant samband. Våra nya tillfälliga entreprenörer har samma krav att följa som tidigare samarbetsparter. Man har lämnat anbud på samma krav, och varje entreprenör har ansvar att följa de krav som finns, kopplat till utförande kriterier, bemanning av resurser och enheter, säger Johan Svensson.
Vi har pratat med Magnus Sundström, vd på företaget Baltazar i Linghem. Han har förklarat en sak som många Linköpingsbor undrar över – varför plogar inte plogbilarna ända ner till asfalten.
– När det är kallt och det kommer stora mängder snö på kort tid hinner bilar köra över innan det plogas och snön blir packad, nästan som is. Den fastnar på asfalten och det blir väldigt svårt att ta bort. Det försöker vi åtgärda med grus, men det tar tid. För att motverka det skulle man varit tvungen att salta vägarna i förväg med stora mängder salt vilket inte är hållbart, säger Magnus Sundström.