Det är två branschorganisationer som har skrivit etiska riktlinjer för hur telefonförsäljare ska agera. Bland annat har där stått att säljaren inte ska ringa privatpersoners mobiltelefoner om det inte är så att det redan finns ett kundförhållande.
Dessa regler tänker nu Kontakta Sverige (tidigare Sveriges callcenterförening) och SWEDMA (intresseorganisation för direktmarknadsföring) ändra på.
Det sker den förste februari.
Enligt branschorganisationerna handlar det om en anpassning till verkligheten där antalet mobilabonnemang i Sverige är många gånger fler än de fasta telefonerna. Många har också sagt upp det fasta abonnemanget för att enbart ha mobiltelefon.
För att sätta stopp för dessa planer har Konsumentverket (KO) valt ut elhandlaren Energibolaget i Sverige AB och stämt dem inför Marknadsdomstolen. Att KO valt just Energibolaget beror på att de sedan länge struntat i vilken sorts telefon folk svarar i.
KO hävdar nu att det strider mot god marknadsföringssed.
Energibolaget å sin sida hävdar att det inte görs någon skillnad på fast eller mobil telefoni i marknadsföringslagen.
Oavsett vem som har rätt så finns det en möjlighet att redan nu ta ställning för den enskilde konsumenten. NIX-registret som sedan 1999 funnits för fasta telefoner finns nu även för mobiltelefoner. Den som vill nixa sin mobil kan ringa 077-228 00 00 från mobilen eller 020-27 70 00 om du ringer från en fast telefon.