Snart börjar produktionen i USA

Saab har levererat ytterligare en bakkropp till det nya skolflygplanet T-7A Red Hawk. Snart kommer den svenska försvarskoncernen att börja tillverkningen i USA.

Saab har tillsammans med Boeing utvecklat skolflygplanet T-7A Red Hawk.

Saab har tillsammans med Boeing utvecklat skolflygplanet T-7A Red Hawk.

Foto: Boeing

Linköping2021-10-01 15:00

I september 2018 tog Saab och Boeing hem en beställning på 351 skolflygplan till det amerikanska flygvapnet. Ordern är värd drygt 80 miljarder kronor – varav Saabs andel tros uppgå till cirka 25 miljarder kronor.

Planet kallades länge för T-X, men går numera under namnet T-7A Red Hawk.

Saab ansvarar för utveckling och tillverkning av flygplanets bakkropp. Försvarskoncernen meddelade på fredagen att företaget nu har levererat sin tredje enhet. 

Flygplanets bakkropp skickades den 10 september 2021 från Saab i Linköping och anlände till Boeing i St. Louis, USA några dagar senare. Efter att teknik- och tillverkningsfasen (EMD-fasen) har avslutats kommer produktionen av Saabs delar av T-7A att flyttas till företaget nya anläggning i West Lafayette i Indiana, USA.

– Den här leveransen visar att vi följer vår plan med fokus på att slutföra EMD-fasen av programmet. Den enhet som nu har levererats kommer att vara bakkroppen i det T-7A-flygplan som kommer att genomföra den första flygningen. Milstolpen innebär också att vi är ett steg närmare produktionsstart i vår nya anläggning, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics, i ett pressmeddelande. 

Saab ansvarar för utveckling och produktion av den bakre flygkroppen med tillhörande system, som hydraulik, bränsle och hjälpkraftsystem. 

När Saabs enhet anlände till Boeing i St. Louis sattes den ihop med framkroppen på mindre än halvtimme. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!