Tre fördelar som redovisas av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) efter ett försök på en provyta på E4 vid Huskvarna.
Sträckan är sedan tidigare belagd med bullerdämpande asfalt. De hårda stenarna slipas ner att par millimeter. Asfaltsytan blir jämnare utan att alltför drastiskt minska friktionen eller orsaka större risk för vattenplaning.
Fler testerI en kommentar på universitetets hemsida betecknar projektansvariga VTI-forskaren Ulf Sandberg resultaten som lovande och värda att gå vidare med.
Uppfattningen delas av universitetslektor Mattias Lindahl som deltar i projektet. Han anser att resultaten visaratt den enkla och billiga tekniken har en potential.
Forskarna går nu vidare och undersöker de ekonomiska och miljömässiga kostnaderna samt gör fler test hos både VTI och på vägnätet.
Höll ett årEfter testet på E4 var slipeffekten borta efter ett år och flera frågor återstår att få svar på. De stora stenarna i asfaltsblandningen ökar rullmotståndet och bullret, de små stenarna slitaget.
Forskarna vill hitta en maximalt slitstark asfalt med hög jämnhet och som låter regnvatten rinna bort, vilket är speciellt viktigt på E4 längs den fuktiga Vätterns strand.