Inte för robotutvecklaren Fredrik Löfgren i alla fall. I Linköpings universitets regi, tillsammans med Sofia Thunberg och Sam Thellman, har han byggt en ny robot från grunden. Den ska hjälpa små barn att lära sig att skriva bokstäver.
– Roboten är intresseskapande i sig. Den kan interagera med barnet och känner också igen bokstäver. Den kan se ett bakvänt "S" eller ett snett "E", säga vad som är konstigt och visa hur man skriver rätt. Vi tror att det här fungerar särskilt bra på barn med diagnoser som autism, säger Fredrik Löfgren.
De skickade in ansökan till konferensen Human Robot Interaction, HRI 2018 i Chicago före jul.
– Det är en av världens största och mest prestigefyllda konferenser med fokus på robotinteraktion. Forskningsområdet är viktigt eftersom robotar blir allt vanligare utanför industrin, ute bland människor.
Men roboten började de inte att bygga förrän för knappt två veckor sedan.
– Vi har tillverkat kretskorten, programmerat och och skrivit ut själva formen på 3D-skrivare. Sista monteringen och fix av kretsarna avslutade vi på hotellrummet.
Syftet med allt detta var att delta i konferensens studenttävling. Att det blev en älg var ganska självklart:
– Vi ville ha något som var gulligt och väldigt svenskt.
Och responsen?
– Vi fick väldigt bra resons och vann tävlingen. De var väldigt imponerade av den korta produktionstiden.
Vad händer med älgen nu?
– Vi ska testa den och utveckla funktionerna. Det är en hel del som måste förbättras.