Under våren har cirka 3 000 hushåll med barn som ska börja förskoleklass och årskurs sju återigen fått önska skola och barnen har placerats i kommunens skolvalsprocess.
Kritiken som kommer från missnöjda vårdnadshavare är densamma som sedan införandet för tre år sedan: Elever hamnar på skolor långt från hemmet, elever splittras från kompisar, skolvägar räknas på ett kartunderlag där vägarna i verkligheten är omöjliga skolvägar, och barn placeras mot sin vilja på skolor de inte sökt.
Klagomålen har dock blivit färre, i år har cirka 35 överklaganden kommit in mot runt 70 förra året.
Elias Aguirre (S), oppositionens företrädare och vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden, drar slutsatsen att skolplaceringssystemet delvis behöver förändras.
– Det är så många liknande reaktioner från vårdnadshavare mot systemet att vi måste ställa oss frågan: Är det här verkligen det bästa sättet att följa skollagen och ha skolvalssystemet så här? säger Aguirre.
Aguirre, som var med och fattade beslut om att införa nuvarande system, har nu skrivit en interpellation till kommunfullmäktige för att väcka frågan om förändring av reglerna. Ordförande i nämnden, Erik Östman (M) drar dock en annan slutsats:
– Det går nog inte att hitta ett system som man blir hundra procent nöjda med. Vi har skolor som har fler sökande än platser, och då blir det så att en del inte är nöjda, säger han.
Nyligen skrev vi om vårdnadshavare i Ljungsbro, vars barn mot sin vilja placerats på Tokarpsskolan som anses vara en närhetsskola för barn som bor i Ljungsbro. Medan Elias Aguirre menar att skolplaceringar borde ha mer koppling till området barn bor i, menar Erik Östman att det gamla systemet med förtur till ”hemskola” eller ”hänvisningsskola” i det egna bostadsområdet leder till samma problem.
– Om exempelvis Ljungsbroskolan har nittio platser och hundra elever söker så måste tio placeras på en annan skola. Nästa närmsta skola är då full av andra elever som bor nära den. Effekten blir densamma, hävdar han.
Så du tänker inte att ni ska införa förändringar?
– Nej, det här är ingenting som vi ska göra något åt i närtid.
I årets val infördes att elever har fyra närhetsskolor med förtur till någon av dem. Det ledde till att färre elever placerades långt från hemmet. Samtidigt kom färre in på sitt förstahandsval.