Dyrt och för många bilder. Krångligt när man vill skicka tillbaka och dyrt att efterbeställa bilder, säger en del. Jättebra och något vi räknar med som julklapp till släkten, och inte så dyrt som att gå till fotograf, säger andra.
Omkring 1,5 miljoner barn fotograferas varje år och enligt ordföranden för Sveriges elevfotografers riksförbund SER, Göran Dahlgren, är det bara en mycket liten procent av dessa som inte köper några bilder alls. Branschen omsätter omkring 250 miljoner kronor per år, så det är ett område där det finns pengar att hämta.
Sedan tio år tillbaka finns branschorganisationen SER (Sveriges elevfotografers riksförbund) med omkring 20 fotoföretag anslutna.
-- Innan SER startade var skolfotobranschen lite svajig. Det förekom en hel del lycksökeri, säger Göran Dahlgren. Numera är det Konsumentverkets riktlinjer för skolfotografering som medlemmarna förbinder sig att följa.
Med tanke på att så många barn och ungdomar fotograferas är det ändå få klagomål, konstaterar Allmänna reklamationsnämnden, och konsumentvägledningen i Linköping har samma uppfattning.
-- När det kommer klagomål gäller det oftast returneringen av bilderna och vem som ska betala den, det är en del som missar det där med returportot, säger konsumentvägledare Carina Brehmer.
Av de tre företag -- Kungsfoto, Svenskt skolfoto AB och Photomic -- som Corren kontaktat är det endast Kungsfoto som betalar ett eventuellt returporto.
En gruppbild, ett par stora och några lite mindre porträttbilder och därtill en karta med småbilder. Ungefär så ser det skolbildspaket ut som de flesta barn får med hem via skolan eller direkt hemskickat från fotoföretaget.
För ett bildpaket betalar du hos Kungsfoto och Photomic 265 kronor, Svenskt skolfoto är billigast med 226 kronor. Kostnaden för gruppbilden tillkommer och de kostar 75 kronor hos alla tre företagen. I Photomics bildpaket ingår så kallade stickers, dvs foton med förklistad baksida och två nyckelringar.
De flesta skolor väljer helt fritt vilket fotoföretag man vill anlita. En liten rundringning till skolor i Linköping visar att valet ofta sker i samarbete med elevråd och/eller Hem och skola.
Ekholmsskolan i Linköping har länge anlitat samma fotoföretag men har nu börjat titta efter andra alternativ.
-- Lite för att vi vill sätta press på fotoföretaget. De ska ju inte tro att de har livstids abonnemang här, säger Benny Andersson, som är skolvärd på skolan.
På Ekholmsskolan är elevrådet delaktigt i beslut om vilken firma som ska anlitas och det är också elevernas önskemål som styr.
-- Här har de exempelvis frågat en hel del efter svartvita bilder och också bilder på cd-skiva, säger Benny Andersson.
Än så länge är bilder på cd inte något som saluförs till eleverna. Men vissa skolfotofirmor skänker en cd med arkivfoton till skolorna. Som ett litet tack för hjälpen kanske, eller som ett försäljningsargument att välja just det egna företaget. Gratis kataloger till skolornas arkiv är ett liknande sätt att försöka locka till sig kunder. Utöver detta tror inte Göran Dahlgren på SER att det förekommer särkilt mycket sponsring till skolorna från fotoföretagen.
Kaj Pettersson, regionchef i Norrköping för Kungsfoto, säger att Kungsfoto är försiktigt med allt som sägs vara "gratis".
-- Många delar ut för mycket gratisgrejor, tycker jag. Vi ligger lågt med det eftersom det i slutänden ändå är kunden som får betala.
För företagen gäller det att sätta ihop paketen så att så många som möjligt blir nöjda. Det gäller att varken skicka för många bilder, vilket ger kostsamma returer, eller för få så att det blir dyra efterbeställningar. Hos Kungsfoto, Svenskt skolfoto och Photomic är det möjligt att bara beställa en del av bilderna som ingår i paketet. Men då blir priset per bild högre. Efterbeställningar är också möjligt att göra, men det kostar och det vill de flesta företag, som sagt, undvika. Vissa företag -- som Svenskt skolfoto AB -- försöker undvika problemet genom att före fotograferingen tala om vilka bilder som ingår i paketet och låta föräldrarna välja vilka de vill ha.
Hos både Kungsfoto och Photomic har kunderna möjlighet att utan extrakostnader göra upp om delbetalningar.
-- En viktig service till kunderna eftersom summorna för skolfotograferingen kan bli kostsamma om det finns fler barn i familjen, säger Dick Johannisson, försäljningschef hos Photomic.
Så var det där med småbilderna. Perfekta till passbilder har säker många trott. Men icke. Till bytesbilder är de bra men de duger inte som passfoto.
-- Det är EU-regler som säger att bilden ska tas i lätt profil och med ena örat synligt. Sådana kort är inget du vill ha som prydnad i bokhyllan precis, säger både Göran Dahlgren och Kaj Pettersson.