Kvittot på att skolan var på rätt väg i sitt arbete med att få in hållbar utveckling i all undervisning kom för precis två år sedan. Då utsågs Tornhagsskolan till Årets grön flagg-skola. I konkurrens med 350 andra skolor.
Glädjen var förstås stor, men att luta sig tillbaka och vila på lagrarna är inget för Tornhagsskolan.
Nej, vinsten gav mersmak. Engagemanget kring hållbarhetstanken växte än mer. Blicken riktades utåt. Utanför både Linköping och Sverige. Skolan var redo att ta klivet ut i världen.
Ingen liten ambition.
– Men hela tanken är att både lärare och elever, på ett konkret sätt skulle kunna se hur man jobbar med hållbarhetsfrågor på andra skolor i världen, säger Sara Klöfver, förstelärare med skolutveckling som uppdrag.
Valet föll på Kenya. Tornhagsskolan ska ha ett tätt samarbete kring hållbar utveckling med skola i Nairobi. Riktigt vilken skola det blir är inte helt klart.
– Ja, det hänger på att det är en skola med bra internetuppkoppling, eftersom det är så vi ska mötas.
Att det blev just Kenya hör ihop med att Sara Klöfver har fått till ett samarbete med Linnéuniversitetet i Växjö. De var intresserade av att samarbeta med Tornhagsskolan om lärande för hållbar utveckling. Där fanns redan etablerad kontakt med Kenya.
Nu ingår Tornhagsskolan i ett forskningsprojekt där forskare bland annat ska titta på hur elever lär sig, och kan lära sig om klimat, miljö och hållbarhetsfrågor. Linköpings universitet är också en samarbetspartner även om allt i skrivande stund inte var riktigt klart.
Alexander Romic går i nian. Hans miljöintresse väcktes när han började sjuan och blev invald i hållbarhetsrådet. I dag är han ordförande.
För honom handlar hållbar utveckling mycket om att människor ska förstå hur viktig miljön är.
– Ja, det handlar om hur vi beter oss mot naturen och vad vi som människor kan göra för att det ska bli bättre, säger han.
Robert Gelotte, biträdande rektor, ser att samarbetet med skolan i Kenya, utöver praktiska moment, kan väcka en rad filosofiska frågor – ibland jobbiga – som rör fördelningen av resurser i världen, hur sociala frågor hanteras och vad som verkligen betyder något för att man ska må bra.
– Det är lätt att falla i fällan att tro att det är vi som ska lära andra. Men så är det inte. Vi ska lära av varandra och det blir kanske vi som kommer att lära oss mest.