Skäggetorpselever följs av forskare i flera år

Inom kort stängs Skäggetorpsskolans högstadium, eleverna är på väg till andra skolor. Vad händer då? Det ska forskare på Örebro universitet undersöka under nästan tre år.

Från höstterminen 2021 välkomnar Skäggetorpsskolan endast elever i förskoleklass upp till årskurs sex och kommer att heta Ulleviskolan. Forskare ska undersöka hur det går för högstadieeleverna.

Från höstterminen 2021 välkomnar Skäggetorpsskolan endast elever i förskoleklass upp till årskurs sex och kommer att heta Ulleviskolan. Forskare ska undersöka hur det går för högstadieeleverna.

Foto: Jenny Eriksen

Linköping2021-02-24 12:00

Linköpings kommun lägger 2,2 miljoner kronor på ett följeforskningsprojekt där elever som lämnar Skäggetorpsskolan följs under flera år på sina nya skolor.

Erik Östman (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, var nöjd efter att beslutet fattats och det backas upp av oppositionen.

– Att bryta segregationen i skolan är en av de viktigaste uppgifterna som vi har. Många av de beslut vi tar nu är obeträdd mark. Vi måste utvärdera och se vad som är framgångsrikt, sa Elias Aguirre (S), vice ordförande.

Skäggetorpsskolans högstadium är, som vi berättat i flera artiklar, under avveckling. Cirka 98 procent av skolans elever har ett annat modersmål än svenska och i den senaste mätningen blev bara 32 procent av niorna behöriga att gå vidare till gymnasiet – trots att skolan länge fått mer pengar än andra.

– Skolan har utan konkurrens mest resurser, men det har inte hjälpt, säger Erik Östman (M).

Nu ska högstadiets elever fördelas på andra skolor och Skäggetorpsbarnen ska i framtida skolval söka skolplats i konkurrens med alla andra i årskurs sex. Eleverna ska lära sig bättre svenska, höja sina studieresultat och skolsegregationen ska minska. Men blir det så? Det är vad forskare från Örebro universitet ska undersöka.

Vid Örebro universitet pågår redan ett följeforskningsprojekt som rör Vivallaskolan i Örebro. År 2017 stängde skolpolitiker högstadiet på Vivalla som var en hårt segregerad skola med låga studieresultat. Sedan dess har ett forskarlag i samverkan med Örebro kommun studerat hur elevernas studieresultat utvecklats, hur elever som redan gick på andra skolor påverkats, hur mottagning och stöttning gått till och hur elevernas sociala relationer förändrats. Rapporten presenteras i maj. Andreas Bergh vid Örebro universitet konstaterar att intresset från media och andra kommuner är stort, men forskarna försöker avvakta med kontakter och kommentarer innan rapporten är publicerad.

Marie-Heléne Andersson, verksamhetsutvecklare vid Örebro kommun, säger att kommunen inte fått några delrapporter under åren som gått.

– Forskarna har behövt arbeta ostört. Nu har de ett enormt stort material och vi väntar med spänning på rapporten, vi är väldigt nyfikna, säger hon.

Minst två Linköpingsskolor kommer att följas av forskarna när de undersöker effekterna av utplaceringen av Skäggetorpsskolans elever.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!