Fyra medarbetare gav sig omedelbart ut till platsen för att möta upp de drabbade, informera dem om situationen och hjälpa till med alla försäkringsdetaljer.
– Om det är något som vi har lärt oss av tidigare bränder eller exceptionella situationer, som bombdådet på Ådalagatan till exempel, så är det vikten av att vi sluter upp på plats. Att våra kunder kan känna sig omhändertagna och trygga. Vi finns där på plats för att svara på frågor och hjälpa de boende som har drabbats, säger skadechef Katarina Leander.
Det initiala beskedet är att 36 lägenheter är berörda av branden. Länsförsäkringar kartlägger just nu hur många av de boende som är kunder hos bolaget men räknar med att det handlar om majoriteten.
– Många i Östergötland har sina hemförsäkringar hos oss så vår första bedömning är att många av de drabbade är kunder hos oss, säger Katarina Leander och fortsätter:
– Vi har ju ansvar för de som är våra försäkringstagare. Vi hjälper de som inte kan återvända till sina lägenheter, och som inte har släkt och vänner att ta hjälp av, att hitta ett ersättningsboende.
Har ni någon uppskattning av skadorna?
– Nej, det är alldeles för tidigt att säga, men utifrån den information som vi har fått från räddningstjänsten så verkar det vara omfattande.
Vad är den stora utmaningen i en sån här situation?
– Det är att många drabbas, ganska livsavgörande, samtidigt. Det kräver verkligen en uppslutning från vårt håll och från våra skadereglerare. Vanligtvis kommer skadorna på löpande band. Nu kommer alla samtidigt, säger Katarina Leander.
– Skaderegleringen kommer säkerligen att löpa över dagar och veckor. Det här var ingen rolig start på midsommarveckan.