Ska förändra vården – på ett sätt hans parti kritiserat

Från första maj sköts hemtjänsten i Linköping på ett helt nytt sätt. Nu ska den som har hemtjänst få all den vård och omsorg de behöver av en och samma utförare.

Några dagar in i den organisationen så är det rätt så lugnt. Men vi vet samtidigt att det kommer att ta tid innan en ny organisation sätter sig, säger Jonathan Hermansson (S), äldrenämndens ordförande.

Några dagar in i den organisationen så är det rätt så lugnt. Men vi vet samtidigt att det kommer att ta tid innan en ny organisation sätter sig, säger Jonathan Hermansson (S), äldrenämndens ordförande.

Foto: Dennis Petersson

Linköping2023-05-04 17:00

– Lite som att vi skapar den lilla kommunen i den stora, sa Lisa Nylund Kindefors, chef för avdelningen äldre i kommunen, vid en intervju tidigare i år.

Det hon menade är att i många mindre kommuner finns kanske bara en utförare, kommunal eller privat, som sköter hemtjänsten. Så blir det nu i praktiken i Linköping, när en utförare har totalansvaret för hemtjänsten i ett område.

Socialdemokraterna har tidigare kritiserat delar av den här nya modellen. Men nu sitter de i styret och får genomföra förändringar som de till vissa delar varit emot tidigare. 

– Vi hade säkert gjort annorlunda om vi varit i majoritet när beslutet togs. Men från vår ståndpunkt är det inte fel att en och samma utförare, privat eller kommunal, har ett helhetsansvar runt en person, säger Jonathan Hermansson (S), ordförande i äldrenämnden.

Det var framför allt att cirka hälften av all hemtjänst ska upphandlas – den andra halvan har Leanlink som verksamhetsuppdrag – som kritiserades. Och inte bara av S.

undefined
S hade möjligen utformat den nya hemtjänstorganisationen lite annorlunda om de själva bestämt allt. Men att en utförare har ansvar för allt som rör den äldre, det är en absolut fördel, säger Jonathan Hermansson (S) ordförande i äldrenämnden.

Tidigare tillämpades Lagen om valfrihet (LOV), men bristerna ansågs för stora och de flesta privata utförare fick sina avtal uppsagda. Linköpings kommun stämdes av flera bolag och några fall väntar på avgörande i domstol.

– Vad man kan säga är att bristerna inom LOV inte gick att acceptera. I praktiken var också valfriheten högst begränsad för många, eftersom det inte fanns fler än en utförare i vissa områden, säger han.

Istället upphandlas hälften av hemtjänsten, medan andra hälften är verksamhetsuppdrag som utförs av Leanlink.

Friheten att välja utförare finns inte längre kvar. Man får den hemtjänst som finns i det område man bor i. Man kan välja bort, men det innebär att de vinster med samordning, som nyordningen innebär inte blir så bra som det var tänkt.

I dag är avtalen för de privata utförarna 3+3+3 år. Den utförare som sköter sig har alltså nio år innan det är dags för en ny upphandling.

Målet, enligt Jonathan Hermansson, är att avtalen inte ska hävas i förtid utan att allt ska fungera så bra att de kan förlängas upp till de nio åren.

– Men om det visar sig att det finns allvarliga brister hos någon utförare, så väger den äldres rätt till god omsorg tyngre än olägenheten att byta utförare, säger han.

Han säger också att kommunen noga kommer att utföra kontroller för att se att såväl de privata utförarna som Leanlink sköter sig utifrån avtal.

undefined
Glada miner när beslutet om ny organisation i hemtjänsten togs i augusti 2020. Från v Annika Krutzén (M) ordförande då och nu i Social- omsorgsnämnden. Linda Ljungqvist omsorgsdirektör, snart kommundirektör i Åtvidaberg och Liselotte Fager (KD) då äldrenämndens ordförande. I dag tillhör hon oppositionen.

Det nya efter första maj är att i varje område har en utförare totalansvaret för hemtjänst, hemsjukvård och hemrehabilitering. Till detta kommer ansvaret för de biståndsbedömda trygghetsboendena. Det som tidigare kallades kommunala trygghetsboenden och servicehus. 

Alla de kompetenser som krävs för att utföra de arbetsuppgifterna ska finnas hos alla utförare. 

Att det råder kompetensbrist, särskilt när det gäller sjuksköterskor är också känt. Men att modellen som Linköping infört skulle betyda negativ konkurrens, håller inte Jonathan Hermansson riktigt med om.

– Nej, antalet brukare blir ju inte färre för att vi har delat upp det. Behovet av personal är detsamma. I stället hoppas vi att långsiktigt kunna locka fler till den här sektorn eftersom vi tror och hoppas att både arbetssituation och arbetsmiljö blir bättre med samverkan och helhetssyn.

Fackförbundet Kommunal var också kritiskt till modellen, men både kritik och oro har till stora delar kommit på skam, säger Therese Waller som är förbundets ordförande i Linköping. Mycket av det som kunde blivit en stridsfråga, som övergång mellan bolag, anställningstid och möjligheten att få behålla vissa lokala avtalm, lösts i vanliga förhandlingar.

– Vi tycker att kommunen har skött sin kommunikation och oron verkar inte så stor hos medarbetarna. Sedan vet alla att det tar tid innan en ny organisation har satt sig.

Det är först när det har gått en tid som man ser en organisations svaga punkter, konstaterar hon.

– Just nu är det nog svårt för våra medlemmar att ens veta vad de ska oroa sig för.

undefined
En del av den oro som Kommunal haft har försvunnit efter förhandlingar med kommunen. Men Therese Waller, Kommunals ordförande i Linköping, säger att allt ännu är nytt och det är svårt för medlemmarna att ha en uppfattning.

Hur många medarbetare som bytt arbetsgivare är svårt att säga exakt. De senaste siffrorna visar att cirka 60 medarbetare bytt från privat aktör till Leanlink och 80 medarbetare från Leanlink till privat utförare. Siffrorna gäller för de som bytt arbetsgivare utifrån LAS och verksamhetsövergång, enligt Lisa Nylund Kindefors.

Hon säger att byte av arbetsgivare kan betyda att personal valt att stanna i "sitt" område. En fördel för brukarkontinuiteten.

Ny modell för hemtjänst

I Linköping fanns lagen om valfrihet inom hemtjänsten (LOV) fram till 2020, även om den i praktiken var stoppad från 2018. Lagen innebär att de företag som uppfyller ställda krav får finnas med som val för den enskilde brukaren.

2020 Beslutade kommunfullmäktige om en ny modell för hemtjänsten. Nu tillämpas lagen om offentlig upphandling, LOU. Linköping ställer krav, men upphandlar enligt principen om lägsta pris.

De upphandlade utförarna är: Attendo, Vardaga och Bräcke diakoni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!