SJ:s resebutiker i Östergötland försvinner

SJ har idag lagt ett varsel till Arbetsförmedlingen som berör totalt 400 anställda. Resebutikerna i Linköping och Norrköping stängs, vilket berör sju anställda. Samtidigt planeras en nedläggning av SJs Contact Center i Tranås som har 112 anställda.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2014-01-21 11:23

SJ varslar 400 fastanställda och 53 personer med tidsbergränsade anställningar om uppsägning, enligt ett pressmeddelande från tågbolaget. 237 får lämna administrationen, i första hand på huvudkontoret i Stockholm, men även i Göteborg, Malmö och Krylbo.

Dessutom stänger SJ 17 resebutiker med sammanlagt 68 fastanställda. Beslutet innebär att resebutiken i Linköping, som har fyra fastanställda och två tillsvidareanställda, stänger från och med den 31 mars. I länet berörs även sju medarbetare i Norrköping.

Efter butikernas stängning är det fortfarande möjligt att köpa biljetter via exempelvis Pressbyrån och resebyråer.

Enligt SJ:s pressmeddelande kommer tågtrafiken inte påverkas av beslutet.

Bolaget har också fattat beslut om att koncentrera all kundtjänstverksamhet till SJ Contact Center i Ånge. Därför varslas Contact Center i Tranås om nedläggning. Där finns 95 fastanställda och 17 deltidsanställda.

Enligt SJ är det förändrade köpbeteenden, där allt fler handlar sina biljetter i självbetjäningskanaler, som gör att behovet av telefonservice via Contact Center minskar. På fyra år har antalet inkommande samtal minskat med 44 procent, från 3,2 miljoner till 1,8 miljoner samtal.

– Vi säljer i dag 9 av 10 biljetter via digitala kanaler eller ombud. Försäljningen i våra butiker har också gått ner 50 procent. Vi måste anpassa vår distribution till det, säger SJ:s vd Crister Fritzson till TT.

Varslet motsvarar en femtedel av den besparing på en miljard kronor på tre år som SJ har aviserat.
Samtidigt fortsätter genomlysningen av resten av verksamheten.

– Vi kommer att titta över alla kostnader i bolaget, IT, planering, underhåll, säger Crister Fritzson.

Om det kommer att leda till ytterligare varsel längre fram vill han inte svara på.

Ytterligare en orsak till neddragningarna är att ett flertal bolag i dag slåss om resenärerna på SJ:s huvudlinjer Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

– Vi ser en ökad konkurrens där vi måste anpassa våra kostnader, som är för höga i förhållande till våra intäkter, säger Crister Fritzson.

Samtidigt går Miljöpartiet till angrepp mot regeringen. Så här säger språkröret Åsa Romson enligt ett pressmeddelande:
"Detta är ett resultat av Alliansens misslyckade tågpolitik. SJ har gått med vinst flera år i rad, men tvingas ändå skära ner eftersom vinsten gått till Anders Borgs kassa i stället för att återinvesteras i bolaget.”

Partiets lösning är i stället att slopa SJ:s vinstutdelningskrav och ge bolaget huvudansvar för den nationella tågtrafiken.

I förra veckan avslöjade SJ att 3,5 miljarder kronor kommer att investeras i en genomgripande förnyelse och omgörning av SJ 2000-tågen. Förhoppningen är att detta ska säkra konkurrenskraften tack vare ökad punktlighet och tillförlitlighet.

Den nya organisationen ska vara på plats den första maj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om