Nya satsningen från Östgötatrafiken: Buss utan chaufförer

Östgötatrafiken har gjort en ny investering i kollektivtrafiken. Det finns nu elbussar som kör resenärer helt gratis – men utan en chaufför bakom ratten.

Bussen har maxfarten inställd på 13 kilometer i timmen.

Bussen har maxfarten inställd på 13 kilometer i timmen.

Foto: Märta Svensson

Linköping2024-09-19 17:00

Satsningen, som kallas för Ride the future, är förarfria bussar som åker i Vallastaden och runt universitetsområdet i Linköping. Det är åtta parter, Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings universitet, RISE, Linköping Science Park, Transdev Sverige, VTI och Östgötatrafiken, som står bakom pilotprojektet. Bussarna är en del av den anropsstyrda trafiken, on demand, så du väljer själv vilken tid du vill resa och bokar sedan via en app eller hemsida. 

Fordonet måste alltid vara bemannat enligt lag, även om den oftast kan köra själv. En säkerhetsförare rycker in när bussen inte kan hantera situationen. Åsa Liljeqvist är säkerhetsförare i en av bussarna.

– Den har inte riktigt kläm på allt än, säger Åsa Liljeqvist och styr samtidigt bussen manuellt ur en trång situation. 

Bussen styrs via satellit och kan inte avvika från den planerade färdriktningen. Det gör att säkerhetsförare, som alla är utbildande busschaufförer, behöver styra då och då. 

När bussen åker förbi en parkerad cykel bromsar den snabbt in. 

– Nu är det en cykel som har parkerat för långt från cykelstället, den är parkerad på fel sida. Hade den personen parkerat bättre hade det inte hänt. Det är samma sak när bilar parkerat för trångt.

En av bussens stora utmaning är att hantera löv.

– Vid biblioteket är det mycket löv som blåser omkring. Förut var det ett ställe där det var så mycket löv som blåste runt att det blev tvärnit på tvärnit. Jag förstår varför de ska forska på den, säger Åsa Liljeqvist.

Att forska på den är just vad de som deltar i projektet gör. De försöker se hur behovet av en sådan buss och funktion ser ut.

– Vi kollar vilka sorts resor som resenärerna gör och hur vi kan använda fordon i framtiden, säger Peter Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

I och med att projektet är nytt och prövas lämnar Östgötatrafiken inga garantier.

– Tekniken är ny så man får ta och ge, både för resenären och för vår del. Man få ta det för vad den är. 

Precis som säkerhetsföraren påpekade är cykelsituationen ett problem.  

– Ja, vi har inte valt världens lättaste plats. Det är ju tusentals cyklar där.

Det som kostar i projektet är lönen för förarna och själva fordonet. Östgötatrafiken, som ägs av Region Östergötland, har tillsammans gått in med fem miljoner till satsningen.

– Vi har räknat med att det kommer kosta fyra miljoner att köra såhär i ett år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!