Sista helgen med tidtabeller

På söndag byter Östgötatrafiken ut buss- och tågtrafikens tidtabeller som då också försvinner i pappersform.

Bitte Svan och Kaj Persson väntar på bussen till Motala.

Bitte Svan och Kaj Persson väntar på bussen till Motala.

Foto: Pia Molin

LINKÖPING2012-06-15 07:28

Därefter går det bara att läsa den östgötska kollektivtrafikens tidtabeller i mobiltelefon, på Östgötatrafikens hemsida eller få tiderna upplästa på Östgötatrafikens kontor för trafikupplysning.

Sviker ni inte den gamla mobil- och datorlösa generationen?

- Vi förstår att det finns de som får det lite besvärligt eftersom vi är medvetna om att inte alla har tillgång till dator eller mobil. Men är det något som vi lärde oss när vi tog bort kontanthanteringen ombord så är det att inte underskatta äldres intresse för ny teknik. Allt fler utnyttjar den nya tekniken och den som inte kan använda mobil eller dator kan ringa oss och få en utskrift av tidtabellen hemskickad.

Svaret lämnar Östgötatrafikens kommunikationschef Sylvia Rydström.

Snabbt inaktuella

Hon konstaterar att motivet för den elektroniska tidtabellen svarar mot dagens "krav på snabba förändringar och osäkerhet kring tågtrafiken på stambanan" och att "i dag är en tryckt tidtabell tyvärr inte alltid att lita på".

- Många gånger har vi gjort ändringar i våra tidtabeller med så kort varsel att de inte ens hinner komma från tryckeriet innan de innehåller ändringar och därmed felaktigheter. Vi vill på det här sättet slippa att resenärerna förgäves väntar vid hållplatser eller stationer på bussar eller tåg som redan har gått.

Har ni fått kritik eller många reaktioner på ert beslut?

- En del men inte så många som vi trodde. Men det är några dagar kvar innan förändringen genomförs.

Allt fler resenärer använder, i takt med utvecklingen av mobila och webbaserade tjänster, Östgötatrafikens digitala kanaler och tjänster för information om sina resor.

Korrekt information

Östgötatrafiken uppger att det görs över 100 000 sökningar varje vecka i bolagets mobiltelefon-app.

- Vi gör inte det här av ekonomiska skäl utan tror att våra kunder prioriterar att få rätt tider framför att ha en felaktig tidtabell i handen, säger Sylvia Rydström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om