Att den nya regeringen skulle sänka klimatbonusen var inte helt oväntat för bilbranschen. Men att bonusen skulle tas bort helt – och framför allt med bara en dags varsel – kom som en kalldusch.
– Det var ingen bra passning till bilbranschen och jag väntar på en förklaring till varför de gör så här. Ett halvår hade varit en mer rimlig tid för att ge oss en chans att anpassa oss till förändringen, säger Max Hansson.
För att få klimatbonus gäller det att bilen ska vara beställd senast tisdag 8 november. Levereras den före årsskiftet kan en elbilskund få 70 000 kronor i bonus, men med dagens långa leveranstider lär det bli efter årsskiftet. Då är det en bonus på 50 000 som gäller, en sänkning som beslutades av den förra regeringen. För laddhybrider sänktes bidraget i somras till som mest 10 000 kronor, medan gasbilar kan få minst 10 000 kronor.
Men för att få klimatbonus gäller det alltså att beställningen är påskriven senast i dag, tisdag. Regeringens besked kom på måndagskvällen, så det innebär snabba puckar för den som vill hinna dra nytta av det statliga bidraget.
– Det blir en lång och hektisk dag för våra säljare, vi kommer att hålla kvällsöppet för att ta emot kunder. Telefonerna går varma och vi får massor med mejl, säger Max Hansson på Bilbörsen.
De flesta elbilskunder köper inte sin elbil utan leasar den. Även leasingavtalen blir dyrare från och med i morgon.
– Klimatbonusen har dragits från månadsavgiften. 70 000 kronor i bonus utslaget på 36 månader är nästan 2 000 kronor i månaden, säger Max Hansson.
På Bilbörsen är 85 procent av bilarna hybrider eller helt eldrivna. Från 2024 ska företaget inte sälja några nya fossilbilar alls, är det tänkt.
Kommer den slopade bonusen innebära att det blir svårare att sälja elbilar i fortsättningen?
– Privatmarknaden har redan bromsat in i höst på grund av höga materialpriser och för att bonusen för laddhybrider sänktes i somras. Det här blir förstås en extra broms. Men detta är inte på något sätt slutet, elbilsförsäljningen kommer att rulla på. EU har ju bestämt att inga fossilbilar får säljas från och med 2035, säger Max Hansson.
På Engströms Bil berättar säljaren Erik Filipsson att han åkte in till jobbet en timme tidigare idag, efter att ha läst om regeringens beslut.
– Jag sålde en bil redan klockan 8. Och det är många oroliga kunder som ringt och undrat vad det är som gäller.
50 procent av Engströms nybilar har i år varit helt eldrivna. Bilmarknadschef Johan Milered tycker ändå att det kan vara sunt att avveckla den här typen av statliga bidrag.
– Men det hade varit bättre att vänta åtminstone till årsskiftet. Då hade det harmonierat med den planerade sänkningen och alla hade fått tid på sig. Det var väldigt kort varsel och vi har väldigt många kundkontakter i dag. Vi jobbar så länge vi behöver i kväll, säger han.
Trots vittnesmålen om en kundanstormning är det nästan tomt i de bilhallar vi besöker.
– Vi sköter mycket på nätet nuförtiden. Man kan även signera affären digitalt, berättar Johan Milered.
Milered räknar med att den slopade bonusen kommer att bromsa elbilsförsäljningen en tid.
– Elomställningen kommer säkert att avta lite grann. Men någon återgång till fossilbilar tror jag inte på.