Sandra Leth har bråda dagar i kassan på spelbutiken vid Östenssons Ullstämma.
– Vi har tagit in extrapersonal nu i december, en kille som kommer 14–18 varje dag för att få rullning på paketen. Vi har mycket att ta hand om, vi har café, vi har hand om brödet, det är spel... Mycket att göra helt enkelt!
Sandra visar bakom disken där paketen ligger, uppdelade efter vem som levererat. Strax bakom henne är Bring, i ett större rum intill finns Postnords paket, åt andra hållet ligger Schenker och DHL. När leveranserna kommer är rummen fulla, sen plockas de ur under dagen.
Nu när julen närmar sig blir allt fler paket mjuka. Sandra tittar sig omkring.
– Det är mest Jollyroom (barnkläder) och Zalando (kläder för vuxna) just nu.
Årets julrusch startade med en smäll redan vid Black Friday, den 26 november. Då var det hårda paket, mycket elektronik. Under de senaste tio åren har alltmer av försäljningen under årets slut gått över till att ske i november. I fjol var novemberförsäljningen för första gången nästan ikapp december.
– Black Friday är som att nån vrider på en kran. Från en dag till nästa bara smäller det till.
Efter Black Friday mattas strömmen av en aning men under hela december är e-handeln betydligt starkare än under resten av året.
Enligt Svensk Handels julrapport, som nyligen presenterades, fortsätter julklappshandeln på nätet att växa. Nästan hälften (47 procent) av konsumenterna väntas köpa majoriteten av sina julklappar på nätet. Sex av tio köper någon julklapp på nätet och en av sex köper någon julklapp från utländsk hemsida.
Ett par kilometer norrut, i Ekholmens centrum, banar Eva Krantz väg mellan gallervagnarna som fyller korridoren intill lagret vid spelbutiken. Här är fullt med saker – vi kliver förbi ett bildäck med en stor adresslapp på. E-handeln tog ett rejält skutt ifjol när pandemin fick många att beställa hemifrån istället.
Idag kom åtta fulla vagnar med paket.
– Det ökar ju hela tiden, säger Eva Krantz.
– Det är allt – cyklar, möbler, barnvagnar, bildelar...men förstås kläder och leksaker också. Det är ganska stressigt och tungt, man får mycket ont i ryggen.
Utanför luckan står kunden Håkan Lindén som just tagit emot ett efterlängtat paket.
– Det är så att jag åker en gammal Saab 96, 1961 års modell. På den tiden hade Saab sport & rally en speciell jacka, och det är en sån jag har fått här.
Håkan är nyfiken på innehållet.
– Jag har inte sett en sån här på länge! Jag är med i Svenska Saabklubben, den har sitt reservdelslager i Skattkärr utanför Karlstad. De har låtit sy upp samma jackor som vi hade på den tiden, det ska bli kul att se!
Håkan plockar ut jackan och är nöjd. Den både ser ut som han vill och passar bra.
Jackan reste inte så långt och kunde därför komma fram i tid. Ett orosmoln för den globala handeln just nu är annars transporterna. Pandemin har ställt till med stora rubbningar av det internationella handelsflödet.
– Vi ser fortfarande stora problem i globala varukedjor med containrar som står på ”fel” plats, kapacitetsbrist i stora viktiga hamnar, och skepp som går från både USA och Europa tomma, utan vare sig varor eller containrar. Detta eftersom värdet av containrar från Asien till Europa och USA är så mycket högre att de stora rederierna väljer att vända tillbaka till Asien för ”hämta mer” så fort skeppen är tomma, förklarar Lukas Faxå på konsultfirman Asia Perspective.
Ovanpå detta drabbas importföretagen av problem som skapas av höga energipriser. Det har bland annat lett till att fabriker stängts ned i Kina när det inte längre har varit lönsamt att producera.
Kanske bidrar problemen till att det trots allt är ett lite lägre tempo än väntat i Linköping. Nästa morgon är vi nämligen på Postnords stora terminal på Södra Oskarsgatan. Där är verksamheten intensiv – paket och brev sorteras för utkörning till Sandra, Eva och alla andra ombud runtom i Linköpingstrakten.
Martin Röhs är en av produktionscheferna som tar emot oss och leder oss runt i terminalen. Det är hektiskt – det är det alltid kring jul. Men trots att Svensk handels siffror talar om ökande e-handel tycker han inte att det är mer att göra nu än i fjol. Det kan bero på att konkurrensen är hårdare varje år.
– Det finns fler uppstickare nu.
Den frekventa kritiken mot Postnord tycker han är orättvis.
– Inte sällan är det våra konkurrenter som missar, men folk förknippar det med oss eftersom vi är störst.