"Ilskan pyr under ytan – polisen bör be oss om ursäkt"

Shilan Al-aref, 26 år, är en av de personer som inte blivit chockade av påskhelgens upplopp. Hon menar att det är dags att sluta prata om chocken och börja diskutera bakomliggande orsaker till upploppen.

I samband med den aviserade koranbränningen har Shilan Al-aref skrivit flera poster på Instagramkontot Lyriskaa, som hon står bakom. För en post fick hon på kort tid över 8 600 reaktioner.

I samband med den aviserade koranbränningen har Shilan Al-aref skrivit flera poster på Instagramkontot Lyriskaa, som hon står bakom. För en post fick hon på kort tid över 8 600 reaktioner.

Foto: Albin Wiman, Victor Bomgren

Linköping2022-04-26 17:45

I samband med den aviserade koranbränningen har Shilan Al-aref skrivit flera poster på Instagramkontot Lyriskaa, som hon står bakom. För en post fick hon över 8 600 likes.

– Vi lever i ett samhälle som ständigt talar för och om oss. Inte med oss. Vi känner att våra röster aldrig är hörda, vi är utanför. Därför startade jag Lyriskaa, vi använder lyrik för att tala för oss själva – en lyrik som höjer förortens olika röster. För att vi ska vara en del av samhället måste vi känna att någon lyssnar på oss, pratar med oss och att polisen försvarar oss också.

– Hade polisen haft en bra relation med de boende och ungdomarna i Skäggetorp hade stenkastningen aldrig inträffat. Polisen visste vad som skulle kunna hända och lät det ske, säger Shilan Al-aref.

Shilan Al-aref är utbildad mellanstadielärare som är uppvuxen i Skäggetorp. För tillfället jobbar hon på ett boende i Linköping.

Förra veckans våldsamma scener ägde rum utanför Shilans hem – hon var en av alla på plats under torsdagens upplopp. På söndagen, när den högerextrema danska politikern Rasmus Paludan hade sagt att han, trots att han inte fick polistillstånd, skulle återkomma till Skäggetorp och bränna Koranen, såg hon händelserna från sitt fönster.

Paludan uteblev, men det blev oroligt ändå.

undefined
Skrivna ord, i form av lyrik, är ett sätt att bilda opinion menar Shilan Al-aref. Det ska vara lyrik som höjer förortens olika röster som annars få vill lyssna på, säger hon.

Vi träffar Shilan Al-aref utanför kulturhuset Agora i Skäggetorp. Det har gått några dagar sedan påskhelgens upplopp och vi vill prata om vad hon som Skäggetorpsbo känner och tänker efter det som har hänt.

– Jag är frustrerad, ilsken och ledsen. Man känner sig sviken av samhället och är helt utmattad. Ilskan som har samlats under många år på grund av hur polisen behandlar oss har kommit upp till ytan. Jag lever ett vanligt liv, men eftersom jag bor i ett utanförskapområde har det hänt att polisen stoppat mig och frågat om jag har nåt otillåtet på mig, säger Shilan Al-aref.

Många undrar hur det kunde bli så som det blev. Vad tycker du?

– Ja, det är hemskt. Alla här, som jag har pratat med, tycker att det är polisens fel. Det är Paludans fel också, men vi kan inte förvänta oss att han ska göra rätt ifrån sig eller tänka på oss. Det kräver vi däremot av polisen som påstår sig vara samhällets beskyddare. Tillvägagångssättet med att kasta sten är inte optimalt. 

– Nu sker det ett fokusskifte från grundproblemet – som är islamofobi. Paludan ville provocera och han lyckades. Polisen borde ha vetat bättre. Med tanke på hur många polisbilar som kom, kan man inte säga att polisen inget anade, säger Shilan Al-aref.

Menar du att de som kastade sten på polisen inte har något ansvar för det?

– Det är synd att så många har skadats. Och det är inte bara poliser som har skadats. De som kastade sten var unga mellan 14 och 20 år och de har inte ett fullt utvecklat konsekvenstänk. De är fortfarande barn. Efter händelserna ligger nu allt fokus på de unga som egentligen är offret. Ingen pratar om vad långvarigt förtryck, rasifiering och diskriminering gör med människor.

Har du kastat sten på polisen?

– Nej.

Var det ditt ställningstagande?

– Jag är självfallet inte för stenkastningen, absolut inte. Och skulle aldrig uppmuntra till våld. Men jag förstår var ilskan kommer ifrån.

undefined
I samband med den aviserade koranbränningen har Shilan Al-aref skrivit flera poster på Instagramkontot Lyriskaa, som hon står bakom. För en post fick hon på kort tid över 8 600 reaktioner.

Shilan Al-aref hävdar att man kunde ha sluppit oroligheterna på söndagen om polisen hade sagt i megafon till de samlade att Rasmus Paludan varken har fått polistillstånd till Koranbränning eller befinner sig på plats i Skäggetorp. Hennes bestämda uppfattning är att polisen inte borde ha gett Rasmus Paludan tillstånd att bränna Koranen på torsdagen i Skäggetorp.

– Jag vet exakt vad som står i yttrandefrihetsgrundlagen, men det finns också ordningslagen. Efter det som hände i Skäggetorp ville polisen inte att Rasmus Paludan skulle demonstrera och bränna Koranen i en förort i Örebro eftersom man inte kunde garantera säkerheten. Allt fler experter kritiserar också polisens beslut när det gäller Skäggetorp och Norrköping.

Hon säger sig aldrig sett så många polisbilar i Skäggetorp som under påskhelgen. Inte ens när personer blev skjutna och mördade kom så många.

– När vi frågade efter de dödsskjutningar som inträffat tidigare varför det inte kom flera poliser fick vi alltid svar att det handlar om en resursfråga.

Hennes slutsats är att polisen säger sig inte ha tillräckliga resurser när det gäller att hitta mördare och att skydda de boende i området, men det finns hur mycket polisresurser som helst för att skydda en islamfientlig politiker. Som, så som hon ser det, ville visa sitt hat och utföra en fientlig handling – att bränna Koranen utanför muslimernas hem, mitt under ramadan, uppfattas av många som en fientlig handling.

– Polisen har tillräckliga resurser, men de är inte villiga att lägga resurserna på oss från utanförskapsområden.

I en sekulariserad stat är en bok bara en bok, oavsett innehåll och det är inte förbjudet att bränna den. Man kan få tillstånd att bränna en bibel utanför en kyrka. Därför förstår många inte muslimernas upprördhet. Vad säger du om det?

– Imamerna och många fler andra vuxna har bett ungdomarna om att inte gå dit. Jag har också stoppat några ungdomar som var på väg. Men koranen är inte bara en bok för muslimerna, det är en helig bok som man har ett emotionellt band till och respekt för. Om många inte förstår detta bör de lyssna på oss när vi försöker förklara.

Enligt  Shilan Al-aref brukar muslimer ställa Koranen högre upp på bokhyllan hemma, just för att visa respekt.

– När man tar i den pussar man den och sätter den på pannan. Det är som ens familjemedlem.

undefined
Shilan Al-aref upplever att hon lever i ett samhälle som ständigt talar för och om ungdomar i Skäggetorp. Inte med dem. Därför startade hon Instagramkontot Lyriskaa – lyrik för att tala för folk i förorten.

Hur ska polisen försvara er om man kastar sten på dem?

– Hur ofta händer det att man kastar sten på polisen i Skäggetorp? Aldrig. Det här var en exceptionell händelse som egentligen aldrig skulle ha hänt om polisen hade haft en relation med Skäggetorpsborna. Vill polisen bygga ett band måste vi få upprättelse och polisen måste ha tålamod. De bör be oss om ursäkt. Och visa oss att de är villiga att satsa på oss och att de vill bygga ett band med oss. Så att vi kan ha förstroende för dem.

Shilan Al-aref vill inte att hennes ansikte syns på bild eftersom hon inte vill att ett ansikte ska associeras med Instagramkontot Lyriskaa.

– Jag vill inte att fokus ska vara på mitt ansikte. Och inte på mig heller. Det är kontot för röster från förorten.

Det här har hänt

Torsdagen den 14 april uppstod våldsamma upplopp i Linköping och Norrköping, efter att den islamfientliga politikern Rasmus Paludan fått tillåtelse av polisen att hålla en allmän sammankomst och bränna Koranen. Polisen attackerades med stenar och polisbilar sattes i brand. Paludan syntes aldrig.

På söndagen annonserade Paludan att han skulle återkomma till Östergötland, men den här gången utan tillstånd. Paluda dök aldrig upp, men det blev återigen oroligt och våldsamt, framförallt i Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!