Sex busshållplatser ska inte längre trafikeras

Busstrafiken i Ljungsbro har utretts och nu finns ett färdigt förslag: fyra linjer ska bli tre, sex hållplatser kommer inte längre att trafikeras och två av de tre linjerna som återstår kommer att få kortare linjesträckning.

De föreslagna ändringarna innebär att flera busshållplatser läggs ner när linjerna förkortas. Syftet är att förbättra busspendlingen mellan Linköping och Ljungsbro.

De föreslagna ändringarna innebär att flera busshållplatser läggs ner när linjerna förkortas. Syftet är att förbättra busspendlingen mellan Linköping och Ljungsbro.

Foto: Åke Alvin

Linköping2023-06-10 19:30

I gengäld ska resenärerna få en extra avgång i värsta morgonrusningen och en extra dubbeldäckare i Ljungsbrotrafiken.

Det finns i dag fyra busslinjer i Ljungsbro: 521, 522, 523 och 526.

Busslinje 521 går i dag från Linköpings resecentrum till Björkö utanför Ljungsbro. Om förslaget går igenom kommer linjen att kortas och de fem sista hållplatserna mot Björkö att försvinna. Det är hållplatserna Nya Strömbron, Korpbergsgatan, Tallkullegatan, Björkö och Björkö friskola som upphör. Från Björkö friskola blir det då 2,3 kilometer till närmaste busshållplats.

Även expresslinjen 526 ska kortas och området Berg kommer inte längre trafikeras av den busslinjen, istället blir den nya ändhållplatsen Ljungsbro busstation.

Busslinje 523, som i dag går på sena kvällar, nätter och tidiga morgnar kommer att överföras till linje 522, vilket innebär att 523 upphör som en egen linje.

Hållplats Cloetta upphör, i utredningen hänvisas till att det bara är 500 meter till Ljungsbro busstation.

Genom förändringarna frigörs resurser som motsvarar en dubbeldäckare under en extra morgontur mellan Ljungsbro och Linköping när trängseln är som störst under vardagsmorgnar.

– Vi försöker göra en ännu bättre trafik med det vi har, för att göra kollektivtrafiken än mer attraktiv att pendla med. Det är ett nollsummespel, säger Jan Owe-Larsson (M), ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Från Björkö friskola blir det 2,3 kilometer till närmaste hållplats?

– Ja, men bara några få stiger på där. Och det finns en säker gång- och cykelbana, vilket annars kan vara en risk, men det har vi tittat på i utredningen.

Så det är ingen besparing?

– Nej, det handlar om att förstärka trafiken mellan Ljungsbro och Linköping så att fler väljer att pendla. Det går inte att tillfredställa alla och det går inte att bara lägga till pengar.

Hur ser det ut med besparingar med tanke på det ekonomiska läget?

– I budgeten finns en generell besparing på 2 procent, vilket blir 20 miljoner för Östgötatrafiken, men det blir en uppgift för nämnden att titta på när budgeten har beslutats i regionfullmäktige. Jag hoppas att vi inte behöver skära i trafiken, istället hoppas vi på att fler väljer att åka med trafiken och bidra till intäkterna.

I höst väntas beslutet att fattas och under 2025 är tanken att förändringarna ska träda i kraft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!