Enligt uppgifter till Corren hade NCC " i praktiken" haft monopol på asfaltjobb i Linköping i mer än 30 år.
2000
1 oktober får Eddie Jakobsson lämna sin post i NCC som Sverigechef för asfalt och det blir början till slutet för kartellerna.
10 oktober bildar Åtvidabergs markbyrå ett asfaltbolag.
2001
28 februari spräcks kartellen eller "monopolet" då Åtvidabergs markbyrå får asfaltjobben i Linköping.
1 mars börjar NCCs tidigare Sverigechef på Markbyrån i Åtvidaberg.
Sju andra som jobbat i ledande positioner med asfaltjobb går till Markbyrån.
6 mars
NCC försöker att köpa Markbyrån.
11 april
NCC polisanmäler flera anställda inklusive Eddie Jakobsson för grovt bedrägeri, sedan det visat sig att NCC betalat ut fem miljoner i luftfakturor.
Maj
Konkurrensverket får de första tipsen om asfaltkartellen från Markbyrån men skriver av det i brist på bevis. "Ärendet ligger kvar i Konkurrensverkets diarium och kan komma till nytta i verkets fortsatta och prioriterade arbete med den aktuella verksamheten", förutspådde Ove Högrell på Konkurrensverket i en tjänsteanteckning. I själva verket hade Konkurrensverket en egen utredning på gång.
2 maj
"Avhopp upprör NCC." Corren börjar berätta om det som blir asfaltkartellen. Att NCC stämmer en avhoppad medarbetare det avgångsvederlag han fått på grund att han hoppat av till en konkurrent, Markbyrån i Åtvidaberg.
1 juli
Corren avslöjar den misstänkta kartellverksamheten och att cheferna polisanmälts. De anställda säger till Corren att de kommer att gå till Konkurrensverket.
Juni-juli
De anställda kontaktar åter Konkurrensverket .
5 september
NCC stämmer Markbyrån på 3,1 miljoner kronor som NCC anser har betalats ut felaktigt.
23 oktober
Åklagare Jonas Strömberg åtalar sju tidigare NCC anställda för grovt bedrägeri eller medhjälp till grovt bedrägeri.
Natten mellan 24-25 oktober
Konkurrensverket slår till mot flera stora svenska entreprenadföretagen för att leta efter bevis för asfaltkarteller.
2002
31 januari
NCC erkänner kartell i ett antal fall.
6 mars
Peab lämnar en internutredning till Konkurrensverket där man nekar till kartellsamverkan. Flera andra bolag arbetar också med internutredningar.
13 juni
Linköpings tingsrätt friar de NCC anställda och konstaterar att det rått en kartellkultur inom NCC. Domen överklagas.
2003
21 mars
Konkurrensverket stämmer Skanska, Peab och NCC och flera andrabolag på 1,6 miljarder kronor i konkurrensavgifter varav NCC krävs på 472,5 och Skanska 664,2 miljoner kronor.
Linköpings kommun stämmer NCC och Skanska på över 17 miljoner kronor i skadestånd. Genom kartellverksamheten kunde NCC få asfaltjobben till ett pris som uppskattades ligga 40 procent över ett pris i äkta konkurrensupphandling.,
2004
1 augusti
Göta Hovrätt fastställer Linköpings tingsrätts friande domar mot de tidigare NCC-anställda. Även hovrätten anser att beloppen har att göra med "kartellkulturen inom företaget. En anställd fälls på en mindre punkt, att han hade bekostat en renovering med företagets pengar.
2005
Linköpings kommun ökar skadeståndskravet med 6,6 miljoner kronor.
27 september
Rättegången, den hittills största i Sverige, startar i Stockholms tingsrätt under ledning av rådman Lars Borg.
"Så många parter" så att det ser ut som ett skolupprop i rättssalen skriver Correns utsände.
2007
31 januari
Kartellmålet avslutas efter 42 förhandlingsdagar. Konkurrensverket yrkar sammanlagt 1 242 640 000 kronor i konkurrensavgifter.
NCC som tycker sig "hjälpt till" i utredningen med att få fram sanningen kring asfaltkartellerna åberopar sin rättighet att få sin bötesavgift på 382 miljoner sänkta.