Seko: En stor seger

Det är en seger. Inte bara för Seko utan en stor sak för hela LO-förbundet. Alla vill ha en säker anställning.

Kustpilen är ett av alla tåg som börjar rulla igen under torsdagen.

Kustpilen är ett av alla tåg som börjar rulla igen under torsdagen.

Foto: Daniel Bennelid

Linköping2014-06-19 15:10

Det säger Lars Eklind, ombudsman för Seko Mellansverige, efter att tågstrejken har avblåsts och parterna Seko och Almega enats om en uppgörelse. I Östergötland är det tågpersonal på Veolia som berörs. För Seko är uppgörelsen en viktig sak som många flera fackförbund ska glädjas åt.

Det allra viktigaste är att fackförbundet satte ett tak på arbetsgivarens användande av tim- och visstidsanställda. Högst fem procent av produktionstimmar under ett år får tjänstgöras av tim- och visstidsanställda.

– Det är vår milstolpe i avtalet. Till en början gäller det tågpersonal på Veolia men det kommer att smitta av sig på andra områden, säger Lars Eklind.

Lönerna för tim- och visstidsanställda höjs från ingångslön till en genomsnittlig nivå för respektive yrkesgrupp på avtalsområdet. Det blir möjligt genom att fastanställd personal får avstå en del av den avtalade löneökningen. Det innebär också att arbetsgivaren får en högre kostnad för timanställda. Och att det blir olönsamt att inte fastanställa.

Almega kritiserar dock den modellen. Det påpekas att konsekvensen kan bli att de nyutexaminerade 19-åringar som får timanställningar kan tjäna mer än en tillsvidareanställd som jobbat i 40 år. Men Lars Eklind anser att arbetsgivaren biter sig i svansen när man kommer med den kritiken.

– När en sådan situation uppstår synliggörs arbetsgivarens missbruk av timanställda. Det betyder att 19-åringen fick mer timmar på en månad än en heltidstjänst, säger Lars Eklind.

Strejken har pågått tre veckor. Från början gällde den ombordpersonal på Snälltåget och Öresunds­tågen, men i tisdags togs även Kustpilen ut i strejk.

Parterna är service­facket Seko och arbetsgivar­organisationen Almega.

Seko räknade att mellan december 2013 och april 2014 tjänstgjordes 40 000 arbetstimmar på Kustpilen av timanställda. Det motsvarar 7,5 heltidstjänster.

Lönen för timanställd tågpersonal höjs från 111 kronor per timme till 136 kronor.

Samtliga avgångar på Kustpilen mellan Linköping och Västervik samt mellan Linköping och Kalmar är i gång igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!