I sju svåra år har frågan stötts och blötts. Men efter lika många omfattande utredningar är det nu klart exakt var och hur Göta kanals besökscentrum i Berg ska byggas.
Och det passar ju bra, i år är det 200 år sedan den västra delen av kanalen, mellan Sjötorp och Karlsborg, invigdes.
– Vi är inte i mål – detaljplanen är under utarbetande och länsstyrelsen ska säga sitt – men vi är i alla fall närmare ett förverkligande än någonsin tidigare, säger Roger Altsäter, vd för Göta kanalbolag.
Sveriges längsta upplevelseområde och ett av landets största byggnadsverk är värt att fira – och förvalta – tycker kanalbolaget.
– Ambitionen är ett center av internationell klass, öppet året runt, säger Roger Altsäter. Kanalen är en nationell angelägenhet. Det här ska inte bli någon röd lada med lite bilder på väggarna, utan något helt annat.
Hur då?
– Vi ska föra samman det gamla kulturarvet med den senaste tekniken, positionera hela kanalen och berätta om alla män – och kvinnor! – som gjorde den möjlig. Var sjätte månad ska här tillföras en ny dimension med specialutställningar om allt ifrån Baltzar von Platen till vilka redskap som användes.
– Man kan också tänka sig att Tekniska verken under en tid huserar här och pratar om vattenkraft. Möjligheterna är många. När besökarna lämnar centret ska de känna "wow, hit vill vi tillbaka!"
Tengbom vann arkitekttävlingen med sina tre byggnader som för tankarna till vintervilande upp och nedvända ekor. Det är mjukt och kurvigt.
Att integrera byggnaden i den befintliga miljön har varit ledstjärnan. Besökscentret består av tre sammanhängande byggnader – tre hus ser mindre ut än ett. Totalt handlar det om 1 500 kvadratmeter.
– De vackra omgivningarna är fulla av trähus. Med mjuka linjer och båtkänsla tycker vi att byggnaden blir en del av den befintliga karaktären, säger Antonio Minto på Tengbom.
Italienare som han är har han döpt byggnaden till Belvederen, "en plats med vacker utsikt".
Sadeltaken är inspirerade av traktens traditionella bebyggelse. Men i byggnadens andra ände förändras taket av den naturliga kurvan, så att de istället blir en del av landskapet och öppnar upp gavlarna för utsikten.
Allt ska byggas av likadant obehandlat trä som finns i hamnbassängens bryggor, av virke från Tiveden.
– I privilegiebrevet från 1810 ingick 3 800 hektar egen skog. Det gick ju åt en del till hus, bryggor och slussportar då kanalen byggdes. Vi har förvaltat skogen väl och nu kommer en del av den till nytta, säger Roger Altsäter.
Priset beräknas landa på 70–80 miljoner, men med det oförutsägbara råvarupriset på virke kan siffran komma att stiga. Kommunen och regionen är delfinansiärer, men kanalbolaget står för merparten av notan.
Ett återkommande samtalsämne när det kommer till Berg är trafiken, främst den tunga yrkestrafiken genom det lilla samhället.
– Jag hoppas att ett klubbande av detaljplanen gör att kommunen hugger tag i infrastrukturen kring Berg och bland annat bygger en ny infart från Bergsvägen direkt till parkeringen vid Bergs slussar, säger Altsäter.
Om allt går kanalbolagets väg kan ett förslag till detaljplan vara klart i september. Efter det följer ytterligare cirka ett år för eventuella överklaganden och den obligatoriska processen med samråd och granskning.
– Nu har vi ritningar till ett besökscenter som tar stor hänsyn till omkringliggande kulturarv. Blir det inte nu blir det aldrig, säger Roger Altsäter.