Satsningar för sju miljarder behövs

Kommunalrådet Nils Hillerbrand (MP) menar att miljömålet är helt realistiskt. Men det kommer att krävas investeringar på sju miljarder kronor för att nå det.

LINKÖPING2014-11-10 11:30

Den nya majoriteten i stadshuset vill sätta fart på arbetet med att nå Linköpings miljömål. I budgeten som presenteras på tisdag kommer det troligen att finnas några hundra miljoner kronor avsatta för investeringar på förnybar el.

– Även om vi arbetar intensivt med att få ner koldioxidutsläppen så kommer vi tyvärr att landa på ett ganska stort nettoutsläpp 2025. Därför måste vi kompensera för det genom att investera i förnybar energi, och det arbetet vill vi påbörja redan nästa år, säger kommunalrådet Nils Hillerbrand (MP).

Vilken typ av förnybar energi vill ni satsa på?

– Vi ska investera i det som är mest kostnadseffektivt, och i dag är det vindkraft. Men om solenergi blir lika lönsamt om några år så är det naturligtvis ett alternativ. Vi har inte låst oss för en viss typ av energi, i det valet måste vi ta hjälp av experter.

Men det handlar i så fall om flera hundra vindkraftverk. Är miljömålet verkligen realistiskt?

– Ja, det är det. Det handlar om våra globala förutsättningar, vi har inget val. Men det är en stor utmaning, och det kommer att kräva stora investeringar. Enligt ett underlag som vi har fått från tjänstemännen kommer det kosta omkring sju miljarder kronor, säger Nils Hillerbrand.

Vad ska ni göra för att få ner koldioxidutsläppen?

– Vi vill att det ska bli mer verkstad, hittills har det inte funnits några resurser avsatta, och ingen handlingsplan. Vi vill fortsätta att utveckla staden så att den blir tätare, vi ska inte ha en massa utslängda stadsdelar. Möjligheterna att åka kollektivt och cykla måste bli ännu bättre.

– Ett konkret exempel är att vi vill inrätta en samordningscentral för transporter i kommunen. Det kan minska transporterna väsentligt, det visar försök i Skåne. Det ger minskade utsläpp och man slipper många lastbilar i stadstrafiken.

Linköping är ju en biogasstad, men de flesta privatbilar körs fortfarande på fossila bränslen. Gaspriset är högt jämfört med övriga Sverige. Borde man inte ge dem som vill köra miljövänligt lite större morötter?

– Jag håller med, vi kan göra mycket mera för att stimulera biogasen. Biogasen är en viktig del av miljö- och klimatarbetet, och vi vill bygga vidare på det här i Linköping. Men ett problem är att vi har för dåligt nationellt stöd till biogasen, svarar Nils Hillerbrand.

– Och vi får inte glömma elbilarna, där har vi ett tydligt mål att öka antalet laddstolpar.

Målet att Linköping ska bli koldioxidneutralt år 2025 är inte så välkänt. Borde ni inte engagera Linköpingborna mer i detta?

– Jo, vi ska se till att det blir välkänt. Det är ju en tuff utmaning, här har Linköping chansen att gå i bräschen för klimatarbetet i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om