Senzum jobbar bland annat med kundservice och teknisk support för olika företag. Jimmy Dylte berättar att supporten på sociala medier exploderat på sistone.
– Där kan tusentals personer få hjälp genom att läsa svaren på andras frågor. Det innebär så klart en enorm kostnadsbesparing jämfört med om varje kund hade ringt till oss. Men det är samtidigt ett väldigt farligt verktyg, säger han.
På vilket sätt?
– Det som skrivs på sociala medier från företag tolkas ofta som fakta, men ibland blir det fel och då uppfattar kunderna det som att supporten inte kan någonting. Det handlar om väldigt små medel som både kan stärka och sänka ett varumärke.
Senzum har flera uppdragsgivare, däribland Sony, Däckia och Fyndiq. Många av dem som anställs är unga och företaget ses som en ingångsport till arbetslivet.
– Har du viljan och attityden så har vi alla verktyg här att kunna utbilda dig. Vi anställer folk direkt efter gymnasiet som kanske aldrig haft ett sommarjobb tidigare. Då finns vi här som en första anhalt. Sen har vi även många som tidigare stått utanför arbetsmarknaden en längre tid. I drygt hälften av fallen leder två–tre månaders arbetsträning till en anställning hos oss, säger Jimmy Dylte.
Han berättar att synen på vad kundsupport egentligen innebär, håller på att ändras.
– Det har setts som något nödvändigt ont, men nu börjar markad och support gå ihop. Supporten kan till exempel rekommendera produkter ur ett säljperspektiv. Det är framtiden, säger Jimmy Dylte.