Satsar på vilja och attityd

Jimmy Dylte började 2004 som timanställd på serviceföretaget Senzum. Nu är han vd och en av de nominerade till Årets näringslivsdiamant.

Expanderar. Det är för trångt i lokalen på Industrigatan berättar Jimmy Dylte, vd på Senzum AB. Nästa sommar flyttar företaget och de 120 anställda till en ny byggnad i Mjärdevi.

Expanderar. Det är för trångt i lokalen på Industrigatan berättar Jimmy Dylte, vd på Senzum AB. Nästa sommar flyttar företaget och de 120 anställda till en ny byggnad i Mjärdevi.

Foto: Oscar Petré

Linköping2017-10-06 07:30

Senzum jobbar bland annat med kundservice och teknisk support för olika företag. Jimmy Dylte berättar att supporten på sociala medier exploderat på sistone.

– Där kan tusentals personer få hjälp genom att läsa svaren på andras frågor. Det innebär så klart en enorm kostnadsbesparing jämfört med om varje kund hade ringt till oss. Men det är samtidigt ett väldigt farligt verktyg, säger han.

På vilket sätt?

– Det som skrivs på sociala medier från företag tolkas ofta som fakta, men ibland blir det fel och då uppfattar kunderna det som att supporten inte kan någonting. Det handlar om väldigt små medel som både kan stärka och sänka ett varumärke.

Senzum har flera uppdragsgivare, däribland Sony, Däckia och Fyndiq. Många av dem som anställs är unga och företaget ses som en ingångsport till arbetslivet.

– Har du viljan och attityden så har vi alla verktyg här att kunna utbilda dig. Vi anställer folk direkt efter gymnasiet som kanske aldrig haft ett sommarjobb tidigare. Då finns vi här som en första anhalt. Sen har vi även många som tidigare stått utanför arbetsmarknaden en längre tid. I drygt hälften av fallen leder två–tre månaders arbetsträning till en anställning hos oss, säger Jimmy Dylte.

Han berättar att synen på vad kundsupport egentligen innebär, håller på att ändras.

– Det har setts som något nödvändigt ont, men nu börjar markad och support gå ihop. Supporten kan till exempel rekommendera produkter ur ett säljperspektiv. Det är framtiden, säger Jimmy Dylte.

De nominerade är ...

Årets Näringslivsdiamant:

Åsa Detterfelt, Mindroad

Ingvar Gustavsson, Eklunds chark

Jimmy Dylte, Senzum

Årets Modigaste:

Sara Hillbom, Kristofer Vernmark, Psykologpartners

Ann-Marie Brengdahl, Esparanza

Mariethe Larsson, kommunikationsdirektör, Liu

Årets Samhällsutvecklare:

Torn 1/Christian Moborg

United By Work/Sadra Jannati

Epishine/Mathias Josephson

Årets Mest Engagerade Företag:

Babettes Kafferi & Bageri

Kör Eco Trafikskola

Profilservice Nordic AB

Årets Tillväxtföretag:

Syspartner Consulting AB

Reirei AB

European Wenture Group AB

Årets Gröna Företag:

Bossgårds Potatis

Östgöta Svamp

Stenholmen

Årets Visionär:

Tappra Barn

Senion

Vallastaden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!