Ymir-1 är en testsatellit och en del i utvecklingen av det som kallas "Automatic Identification System" (AIS) – ett system som används av fartyg för att kommunicera position, hastighet, kurs och annan data. AIS är något som alla större fartyg och båtar i civil trafik måste ha.
Saab TransponderTech tillverkar AIS-transpondrar och har tillverkat transpondern ombord på satelliten.
– Saabs fokus är innovation och avancerad teknologi i framkant. Genom att använda oss av rymddomänen kan vi förstärka och förbättra redan existerande produkter i vår portfölj. Satellituppskjutningen är en viktig milstolpe i vår satsning på rymden och visar att vi, tillsammans med våra partners, kan utnyttja befintlig teknologi från Saab för att skapa nya unika rymdapplikationer, säger Christian Hedelin, strategichef på Saab, i ett pressmeddelande.
Enligt Försvarskoncernen kommer AIS att uppgraderas till en ny teknologi som går under benämningen VDES (VHF Data Exchange System). Med VDES kommer kapaciteten att öka kraftigt och det kommer att finnas möjlighet till säker tvåvägskommunikation genom satelliter, vilket ska ge global räckvidd mot dagens system som är begränsade till kustnära kommunikation.
Den svenskbyggda satelliten Ymir-1 är ett verktyg för forskning- och utveckling som tagits fram i samarbete mellan Saab, AAC Clyde Space, och ORBCOMM inom konsortiet AOS. Projektet kommer att pågå under 2024.