Vita, välbärgade akademiker – främst män. Högförädlad kompetens med fokus på produkter och tjänster. It-världen, rik, påkostad och privilegierad.
Sara var mellanchef i den världen, och vill inte prata skit om den, bara konstatera att den är väldigt långt från den värld hon nu verkar i.
Hon gjorde ett rejält jobbkast för tre år sedan, då hon blev erbjuden jobbet som lokal VD och delägare i städbolaget Stormtrivs, som finns i fem mellansvenska städer.
– Jag var en duktig säljare, har ett stort resultatdriv, men socionomen i mig saknade människor. Nu får jag kombinera säljet med ett socialt engagemang. Här finns människor med olika bakgrunder, 14 nationaliteter som ska förstå varandra och jobba mot samma mål, men vi är också ett vinstdrivande företag.
75 procent av cirka 50 fast anställda har utländsk bakgrund. För många är det här det första riktiga arbetet i Sverige. Alla vi pratar med i fikarummet trivs bra och vill jobba kvar.
Varför är ni så fantastiska?
– Det är vi inte, vi bara gör det en arbetsgivare ska göra. Erbjuder fasta tjänster istället för timanställning, schyssta villkor, lönespecifikationer och vettiga scheman. Den varma stämningen står de anställda för.
Nåja, att döma av dem vi pratar med har Sara ingen obetydlig roll i det sammanhanget. Hon beskrivs som varm, lösningsfokuserad och en hjälpande hand när det kommer till allt möjligt, som svensk byråkrati.
– Den är en djungel. En människa kan ha klarat gymnasiet här, jobbat, tagit körkort, skaffat sig boende och bil, men får ändå inte permanent uppehållstillstånd om de inte har en fast anställning. Där kommer vi in.
Utöver städverksamheten hjälper Sara till med att boka vaccinationstider, fylla i papper till Migrationsverket, sköta kontakten med arbetsförmedlingen, A-kassan . . . men också med att samla in kläder och möbler om en anställd behöver det för att få ett drägligt liv.
Så på visitkortet kan stå jourhavande medmänniska också.
– Pappersexercisen är lätt för mig, men ett elände för den som inte behärskar språket fullt ut. I gengäld får jag se människor växa. En kvinna vågade knappt säga sitt namn eller möta ens blick. Nu har hon blommat ut och tar plats. Sådan är min vardag.
Inga förkunskaper krävs, all utbildning sker på plats. Fokus är på personligheten och inställningen till jobbet.
– Jag tjatar om vikten av att lära sig svenska, nyckeln till allt. På vägen dit har vi stor nytta av Google translate, kroppsspråk och appen Tengella, ett webbaserat affärssystemet med fokus på checklistor, schemaläggning och tidrapportering.
Det ska vara lätt att göra rätt. I appen finns allt: var jag ska vara idag, adress, hur länge och vad som ska göras. Det handlar om privatbostäder, men också om byggstäd, trappstäd och städning hos mellanstora företag.
Trasor och flaskor för kök har en färg, de för badrum har en annan.
De första sex månaderna har man en handledare i form av en gruppledare. Noggranna uppföljningar och kvalitetssäkringar med kunden görs.
– Självklart dyker det upp problem. Varje dag. Vårt arbetskapital är människor och det händer alltid saker i människors liv. Någon har sjukt barn och schemat måste snabbt göras om. Någon ska plötsligt åka hem till sin sjuka mamma i Ghana i morgon och då får jag förklara att man inte bara kan dra när man har en fast anställning, som innebär ansvar.
Yngre, oavsett nationalitet, kan ha lite svårt att passa tider och får då lite kärleksfull uppfostran, som hon kallar det.
Här finns så skiftande, och en del tuffa, levnadsöden. Flera ensamstående kvinnor som sliter hårt för att få livet att gå ihop. En kvinna saknar körkort, men tar sig snabbt mellan de olika städuppdragen, med buss och raska promenader. Missar aldrig en tid.
– Jag vill hylla mina medarbetare. De har en sådan stark vilja att göra rätt för sig, tar sitt jobb på största allvar och förtjänar verkligen "15 minutes of fame". Jag är oerhört stolt över att Stormtrivs är en integrationsmotor in i det svenska samhället.
När blir du irriterad?
– När en kund, oftast en äldre kvinna, kräver att den som ska städa hos henne inte är man, inte mörkhyad och inte bär slöja.
Vad säger du?
– Att vi säljer en tjänst, inte en människas yttre skal. Oftast vinner jag diskussionen. Inte sällan blir det en "perfect match" och personkemin mellan kund och städare fungerar jättebra.