Trots att hon bara nyligen hunnit fylla 40 har Sara Jansson Bach hunnit med en mäktig karriärsresa i tre företag i det absoluta toppskiktet av det svenska spelundret.
Från Dice med spel som Battlefield och Starwars Battlefront, via King och Candy crush saga vidare till Mojang studios och Minecraft där hon i dag är spelansvarig med titeln Head of games.
– I början av min karriär jobbade jag med speldesign. Men ganska snabbt märkte jag att det jag är bra på är bitar som teambuilding, målbildsskapande och visioner. Jag gick ganska snabbt över till att bli producent och projektledare. Jag har aldrig varit den vassaste programmeraren eller fantastisk på grafik. Men jag kan få väldigt olika typer av personer att jobba tillsammans.
Men det började i Östergötland. 2002 lämnade Sara Jansson, som hon hette då, Värnamo för Norrköping för att läsa till civilingenjör i medieteknik vid Linköpings universitet.
– Utbildningen var ganska ny då. Det jag tyckte var kul var kombinationen av de hårda civilingenjörsämnena och de lite mjukare som människo/data-interaktion och design.
Förra veckan var Sara Jansson Bach tillbaka i Linköping, staden där hon under Lius arbetsmarknadsdagar 2006 gick till Dice monter för att höra sig för om en framtid där.
Nu var hon här för att hålla föredrag om "Hemligheten bakom Minecrafts framgångar" under Linköping game conference.
Så vad är hemligheten bakom Minecraft?
– Att det inte har en början och ett slut, det är en sandlåda och ett spel som är vad du gör det till. Spelaren bestämmer. Och öppenheten, att vi utvecklar spelet ihop med communityn. Vi försöker inte äga allt och det är inte bara vi som bygger spelet. Det har blivit mer ett kulturellt fenomen än bara ett spel.
– Att vi har så trogna spelare är annan framgångsfaktor. Några gör kanske ett uppehåll men sett över ett helt år återkommer 85 procent under ett år. Det gör att vi kan utveckla Minecraft långsiktigt på ett helt annat sätt än många andra spel, säger Sara Jansson Bach.
Det är lätt att tro att många av besökarna på Liu game week är "för gamla" för Minecraft. Inte sant, enligt Sara Jansson Bach.
– Vi har många äldre spelare. Förhållandet mellan dem som är under 18 och över 18 är 50-50.
Minecrafts något "snällare" framtoning var viktig när Sara sökte sig till Mojang.
– Jag ville jobba med något som jag vill att mina barn ska spela. Det känns bra att jobba med ett spel som gynnar kreativitet, självuttryck och social interaktion. Min dotter spelar Minecraft med sin kusin som bor i Eskilstuna varje söndag klockan fyra. De har byggt en så mycket bättre relation än de någonsin skulle haft annars. Vi bor i Stockholm och de träffas inte så ofta.
Spelbranschen är klart mansdominerad, vilket också avspeglar sig i vissa av Mojangs programmeringstunga team.
– Men i ledningsgruppen är vi faktiskt fler kvinnor än män. Vår högsta chef är kvinna, liksom studiechefen i Stockholm och vår tech-chef.
Vad har ni på gång framöver?
– Vi håller på att färdigställa Minecraft legends som släpps nästa år. Vi har andra spel också i vår portfölj. Men Minecraft är så stort – inget kan riktigt jämföras med det.
Vad gör ditt jobb kul?
– Spelutveckling är väldigt roligt, liksom att jobba tillsammans mot ett gemensamt mål. Men också att det är något som betyder så mycket för väldigt många. De som bryr sig om Minecraft, bryr sig så otroligt mycket, säger Sara Jansson Bach.