Sänkt lön för Linköpings färdtjänstchaufförer

Färdtjänstchaufförerna i Linköping fick sänkt lön vid månadsskiftet. - Jag har jobbat i över 40 år och aldrig varit med om något liknande, säger en förbannad Tomas Karlsson, chaufför.

LINKÖPING2012-04-19 06:45

Hans kollega Tony Engdahl, är lika upprörd:

- Vi vill ha kvar vår fasta timpenning. Arbetsgivaren kräver att vi arbetar på ackord, men det är inte rimligt att vi som kör gamla och sjuka eller skolelever med funktionsnedsättning ska arbeta på ackord, det är nog stressigt som det redan är, argumenterar han.

En social insats

Tomas Karlsson tycker inte man kan jämföra deras jobb med det "vanliga" taxichaufförer utför.

- Vårt jobb består inte bara i att köra runt folk. Vi gör också en social insats, hjälper till och bär in varor, pratar med dem som är ensamma, har ansvar för att passagerarna kommer in och ur bilen på ett säkert sätt och så vidare, säger han

Färdtjänstchaufförerna tillhör Transportarbetarförbundet. 2008 slöt förbundet ett avtal med Taxi Finans om en fast timpenning. Tre år senare ville företaget omförhandla avtalet och betala ut delar av lönen som provision.

Timlönen sänks

- Då lyckades vi rädda kvar timpenningen genom att backa ett par kronor i timmen. Men accepterar vi det nya avtalet skulle timlönen sänkas med cirka 16 kronor, hävdar Tony Engdahl.

Lennart Jonsson är ombudsman i Transportarbetarförbundet. Han fick inte medlemmarnas mandat att förhandla om annat än timpenningen med Taxi Finans.

- Parterna står långt ifrån varandra. Eftersom vi inte träffat någon överenskommelse var det fritt fram för arbetsgivaren att följa det kollektivavtal som finns. Det betyder en fast grundlön samt provision varje gång man slår på taxametern och betalt för varje kilometer man kör kunder, säger Lennart Jonsson.

Tuff marknad

Emir Sobo, vd för Taxibil i Östergötland AB och dotterföretaget Taxi Finans beklagar att förhandlingarna strandade.

- Men vi har följt gällande regler på arbetsmarknaden, poängterar han.

Vilket betyder sänkta löner för färdtjänstchaufförerna?

- Ja, det blir konsekvensen. Men det är en väldigt tuff marknad för alla inblandade aktörer, lyder svaret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!