Tjänsten Linköpings Trygghetsringning har funnits sedan 1987. Med anledning av den senaste tidens rapportering om missförhållanden inom äldrevården vill nu SPF Seniorerna i Linköping informera om vad de kan erbjuda i trygghetsväg. Det handlar om en tjänst som vem som helst kan gå med i, oavsett om man är medlem i SPF eller inte. Den som är ansluten ringer dagligen före klockan tolv till en automatisk telefonsvarare.
– Då ringer de som är anslutna in och säger exempelvis "hej, det här är Svea Hansson och jag mår bra", berättar Dan Ekenstierna, SPF:s ordförande i Linköpingskretsen.
Att vara med i trygghetsringningen är gratis, verksamheten finansieras av kommunala bidrag. I nuläget är det 40-50 personer som förväntas ringa och anmäla sig varje dag och om någon ansluten inte har ringt klockan 12:00 när telefonsvararen avlyssnas ringer Trygghetsringningen upp den personen och kontrollerar att allt står rätt till.
– Oftast handlar det helt enkelt om att personen har glömt att ringa. De flesta som blir uppringda på grund av att de har glömt tycker det är väldigt genant och ber ofta om ursäkt fyra-fem gånger i telefon, säger Gerhard von Wachenfelt, ansvarig för SPF:s trygghetsringning, och fortsätter:
– Då märks det verkligen att de tar detta på allvar och när man hör "förlåt" upprepade gånger blir man nästan lite rörd.
Dan Ekenstierna fyller i:
– Jag påstår att den här tjänsten är väldigt uppskattad av de äldre och även av deras anhöriga, som inte alltid har daglig kontakt med sina äldre släktingar.
Om man vid avlyssningen inte får tag i de som inte har ringt in så vänder sig Trygghetsringningen till någon av de kontaktpersoner som den anslutne har anmält.
– Om vi inte genom kontaktpersonerna har fått klart att allt står rätt tilll innan klockan 18 måste vi ta hjälp på annat håll för att se till att inget har hänt. Dit vi i första hand vänder oss i det läget är akuten. Vi frågar om den anslutne har kommit in dit. Vi kan också vända oss till fastighetsskötaren eller hyresvärden som i regel har en extranyckel till personens bostad, berättar Gerhard von Wachenfelt och fortsätter:
– Har vi då fortfarande inte klart för oss om personen mår bra eller är omhändertage ringer vi polisen.
Både Gerhard och Dan är dock noga med att understryka att de har haft väldigt få incidenter genom åren.
– Jag kan bara komma på en egentlig incident. Det var en äldre som hade råkat falla i hemmet och dessutom saknade larmtelefon. Det slutade bra till slut. Men sådant händer som tur är väldigt sällan, säger Dan Ekenstierna.