Projekt för elbilsladdning kan bli störst i Sverige

En samfällighet i Vidingsjö vill installera laddstolpar till elbilar i 138 garage. Projektet väntas bli ett av de största i Sverige för en samfällighet. Det enda som återstår är ett beviljat statsbidrag.

Roland Johansson och Kristin Jungemyr framför garagen på Långgatan i Vidingsjö där förhoppningen är att det någon gång nästa år ska bli möjligt att ladda elbilar. Mycket tack vare samfällighetens elbilsgrupp bestående av Roland Johansson, Peter Jansson och Anders Ekberg.

Roland Johansson och Kristin Jungemyr framför garagen på Långgatan i Vidingsjö där förhoppningen är att det någon gång nästa år ska bli möjligt att ladda elbilar. Mycket tack vare samfällighetens elbilsgrupp bestående av Roland Johansson, Peter Jansson och Anders Ekberg.

Foto: Anton Johansson

Linköping2021-07-11 07:00

En åkgräsklippare hörs på avstånd i Kristin Ljungemyrs trädgård på Långgatan i Vidingsjö. Hon är ordförande för den samfällighetsförening som nu vill anlägga möjlighet att ladda bilen i garagen. På plats i trädgården finns även delar ur samfällighetens "elbilsgrupp" Roland Johansson och Peter Jansson som har legat bakom den mesta av planeringen av projektet.

undefined
(F.v) Peter Jansson, Roland Johansson och Kristin Ljungemyr. Det har varit en lång process som började 2019 och har präglats av engagemang.

Hur känns det?

– Det känns jätteroligt och sen känns det lite läskigt, roligt eftersom jag har efterfrågat det här sedan 2015 men såklart en del orosmoment som att det ska behöva grävas mer än planerat eller något, då sticker våra kostnader iväg, säger Kristin Ljungemyr.

Elbilsförsäljningen är på uppgång i Sverige. Förra året ökade den med 80 procent för rena elbilar och med 166 procent för hybrider jämfört med året innan enligt siffror från organisationen för europeiska biltillverkare, ACEA. Något som spelar in i samfällighetens beslut att genomföra den här satsningen.

– Vi har flera boende här som har en elbil eller en hybrid som helt enkelt inte har någonstans att ladda i vårt område, säger Kristin och Roland Johansson fyller i.

– Ja en har till och med flyttat härifrån för att han inte kunde ladda sin Tesla.

Det visade sig också att tiden var mogen just detta år eftersom det nu finns möjlighet att söka bidrag från Naturvårdsverket för den här typen av satsningar. Ansökan är inskickad och avtalen är skrivna med både leverantören Vattenfall och Tekniska verken som ska stå för framgrävningen av elen. Blir beslutet bifallet blir Vidingsjö IX en av de största satsningarna i Sverige på elbilsladdning i en samfällighet.

– I grunden ligger såklart ett miljöintresse. I familjen ville vi att vår nästa bil skulle vara en elbil redan 2015 men så blev det inte, vi kunde ju inte skaffa det utan laddmöjligheter, säger Kristin Ljungemyr.

Utöver miljöintresset finns det en tanke om att villorna i samfälligheten blir mer svårsålda om projektet uteblir.

– Jämför med fiber, ska du sälja ett hus idag så är den första frågan du får från spekulanter: "Finns det fiber indraget?", om fem år kommer de att fråga: "Finns det laddmöjligheter för bil?", säger Roland Johansson.

Projektet väntas kosta fem miljoner, bidraget uppgår till max två miljoner och kostnaden för den enskilda villaägaren blir högst 20 000 kronor men sannolikt lägre.

Karta: Långgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!