Skatteverkets kontroll började med en spaning i salongen Lily Garden vid två tillfällen 2019. Vid den första såg inspektörerna under en timme hur sju kunder betalade för behandlingar – men när kassaregistret senare kontrollerades fanns bara fyra betalningar registrerade.
Inspektörerna såg åtta personer jobba i salongen – men bara sex av dem fanns officiellt i tjänst, som inskrivna i personalliggaren.
Vid nästa kontroll upprepades mönstret: Tre kunder betalade behandlingar men bara två registrerades och all personal på plats var inte inskriven i personalliggaren.
Skatteverket startade senare en fördjupad utredning. Den har avslöjat att en del av intäkterna aldrig hamnat i kassaregistret, och de inblandade har kunnat undvika att betala skatt på inkomster.
Nyligen beslutade Skatteverket slutgiltigt att bolaget Tuantrang AB, som driver salongen, ska betala skatter och avgifter till staten på 2,1 miljoner kronor.
De två delägarna och fyra anställda måste betala skatt på inkomster som Skatteverket anser att de har undanhållit. Delägarna har vardera fått lön på 792 145 kronor som inte redovisats och fyra anställda har tillsammans tjänat 474 000 kronor svart, enligt Skatteverket.
Skatteverket har kontrollerat bokningar i appen Bokadirekt, som salongen varit ansluten till. Under 2019, året som blivit granskat, hade salongen 7 900 fler bokningar i appen än vad som har registrerats i kassaregistret. Det är bokningar till ett värde av 3,1 miljoner kronor, som inte gått att hitta som registrerade intäkter. Fusket kan vara mer omfattande än så, enligt Skatteverket, eftersom vissa kunder har kommit på drop-in.
Bokföringen har så stora brister att det inte går att reda ut hur intäkterna sett ut, anser Skatteverket.
Företaget ägs av Tuan Anh Ngyuen och Trang Bui. Corren har pratat med Trang Bui som säger att hon är chockad över kraven från Skatteverket men att företaget självklart rättar sig efter myndighetens beslut och kommer att betala vad som krävs. I övrigt vill hon inte svara på frågor eller kommentera brister som Skatteverket pekar på.
Varför betalade ni inte skatt och lön till anställda på ett korrekt sätt? Varför hade ni inte ordning på er bokföring?
– Det är sekretessuppgifter om vårt företag. Jag har ingen mer information att dela med mig av. Men vi kommer att betala avgifterna.
Corren har sökt den andre delägaren för en kommentar.
Skatteverket har begärt ut transaktionslistor från involverade personers privata konton och upptäckt att stora summor kontanter satts in. Delägare och anställda har gett olika förklaringar. Bland annat att lön från företaget betalades ut kontant, som de sedan satte in. Skatteverket anser att belopp och transaktioner är för många och för stora för att förklaringarna ska stämma.
Skatteverket har också upptäckt ett stort antal Swishbetalningar till privata konton, där summor som swishats är samma summor som olika behandlingar kostar i salongen. Kunder har fått betala behandlingar direkt till delägare och anställda, som inte redovisat och skattat för inkomsten, enligt Skatteverket.
I kontrollen har Skatteverket också sett att salongen nästan varje dag under 2019 hade fler bokningar än vad den inskrivna personalen rimligen hunnit hantera, och menar att det tyder på svart arbetskraft.
Skatteverket fotograferade delar av personalliggaren vid kontroller på plats. Av det materialet har exempelvis framgått att tio personer varit inskrivna för arbete i totalt 459 timmar, men inga löneutbetalningar finns registrerade på dem. När myndigheten 2021 ville granska liggaren igen förklarade ägarna att den försvunnit vid ett inbrott.
Fackförbundet Handels har i flera år arbetat riktat mot skönhetssalonger för att komma till rätta med svarta löner och bristande bokföring i branschen. Många kunder letar billigt pris på naglar eller klippning, och struntar i att de inte får kvitton eller ska swisha till privata nummer, beskriver Jessica Karlsson, försteombudsman i Linköping.
– Det finns en marknad för svartjobb och svart arbetskraft i Linköping. Här bor många människor med goda inkomster som vill köpa olika skönhetstjänster.
Hon understryker att långt ifrån alla salonger fuskar.
– Men problemet är procentuellt sett större i den här sortens verksamheter än i andra branscher.