"Såklart att ölet ska ha sin egen dag"

Tredje onsdagen i juli har blivit en högtid för ölkännare i Sverige, då Ölets dag firas på barer och bryggerier. På Centralbryggeriet i Linköping har man preppat med sju fat öl.

Flaskor i väntan på etikett och öl.

Flaskor i väntan på etikett och öl.

Foto: Ebba Örn

Linköping2018-07-18 15:00

Det är en bekant men aningen svårplacerad lukt som slår emot en när man stiger in i Centralbryggeriets lokaler i Tallboda.

– Folk brukar säga att det luktar stall, säger Viktor Hansen, vd på Centralbryggeriet. Det är malten som luktar såhär.

Det luktar stall, men ser mer ut som ett kemilabb. Här är högt i tak, ett konstant brummande ligger som en ljudmatta i bakgrunden. På golvet står ett tiotal silvriga tankar; bryggverket rymmer uppåt 1 000 liter vätska, jästankarna 2 000 liter. I de här lokalerna har man varit sedan starten 2014, nästa år väntar femårsjubileum.

– Vi sköter allt här på plats - bryggning, flaskning och leverans, säger Viktor Hansen. Med de här tankarna har vi en kapacitet på att brygga 170 000 liter öl om året, idag brygger vi ungefär 120 000 liter per år.

Det har gått åt en hel del öl i sommar, lagern är nästan slut, lagren är nästan tomma. Värmen och VM-sommaren har möjligen bidragit. Men att komma igång med mikrobryggeriet från början var lite knepigare än vad de trodde, berättar Viktor Hansen. Inte själva bryggandet - det följer samma principer som när man brygger i mindre kärl - men däremot försäljningen.

– Många restauranger och barer är ju bundna till de stora bryggeriernas avtal, säger Viktor. Men senaste åren har intresset för mindre ölsorter blivit större och det har blivit lättare för oss att sälja in ölen till olika ställen.

Det har varit en mer eller mindre ihållande trend de senaste åren, intresset för lokalproducerad öl, och Centralbryggeriets försäljning har stadigt ökat. Som bryggeri måste man dock också vara beredd på att entusiasmen kan vika.

– Andra bryggerier försöker nå ut till en större marknad, men vi har i princip bara satsat på Östergötland. Jag tror att den här trenden kan dala och då känns det bra att hålla sig lokalt. Vår grej är att hålla jämn kvalitet.

Bruna ölflaskor bildar perfekta linjer i väntan på etikett, öl och kapsyl. Men till Ölets dag, den 18 juli, tar Centralbryggeriet med sig sju fat med fem olika sorters öl.

– Vi gör en "tap takeover" på Horse and Hound, vilket betyder att vi står vid kranarna och serverar öl, säger Viktor Hansen. Det är en kul grej, såklart att ölet ska ha sin egen dag. Förr har öl bara varit förknippat med "en stor stark", men genom att det får en egen dag hyllar man det som en social dryck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!