Vinsten före skatt på 902 miljoner kronor ska jämföras med vinsten på 1 336 miljoner kronor för motsvarande period förra året. Analytikerna hade räknat med en vinst på 1 106 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning. Saabs vd Håkan Buskhe är dock inte bekymrad.
– Vi hade ett otroligt starkt fjärde kvartal. Det är det näst starkaste fjärde kvartalet som vi har haft. Vi står starka inför det här året.
I maj förra året presenterades den nya versionen av Gripen och i september rullades det nya skolflygplanet T-X ut – ett flygplan som Saab utvecklat tillsammans med Boeing. Saab hoppas få sälja Gripen E till Indien och målsättningen är att T-X ska bli det amerikanska flygvapnets nya skolflygplan. I veckan inleds den stora flygmässan Aero India och Håkan Buskhe kommer att närvara.
– Aero India är en av de absolut viktigaste mässorna i världen. Indien är ett land med hög tillväxt och en ung befolkning. Indiens regering har en tydlig agenda. Vi ser Aero India som ett bra avstamp för Gripen.
Hur ska ni göra för att slå Lockheed Martins F-16?
– Vi har en väldigt bra produkt. Gripen är det enda nyutvecklade stridsflygplanssystem som görs just nu. Vår produkt ska vi marknadsföra som det mest överlägsna. F-16 är inget dåligt flygplan men det utvecklades under 1970-talet och 1980-talet. Vi erbjuder ett långsiktigt industriellt samarbete. Vi får se hur långt det räcker. Vi har en bra chans. Det står mellan oss och Lockheed Martin.
Saabs och Boeings möjligheter att vinna upphandlingen av skolflygplan i USA har ökat sedan två av konkurrenterna valt att hoppa av. Håkan Buskhe hyser stora förhoppningar:
– Vi har slagit marknaden med häpnad. När vi drog i gång projektet för tre år sedan var det många som gick ut och sade att man inte kan bygga ett nytt flygplan på så kort tid. De som sade det har själv ganska dålig erfarenhet av att ta fram flygplan på kort sikt.
– Det här är ett helt nytt träningssystem och ett fantastiskt flygplan. Nu gäller det att visa att vi har en prisnivå som passar in i den förfrågan som ligger. Vi tar ingenting för givet. Det är hård konkurrens. Men vi har ett bra samarbete med vår partner Boeing, vi har ett bra flygplan och ett bra träningssystem. Vi ska ge konkurrenterna en match.