Saabs vd: Tillverkning kan flyttas till Linköping

Coronapandemin gör att Saab har svårt att få fram delar till Gripen-planen. Saabs vd, Micael Johansson, säger att delar av tillverkningen nu kan komma att flyttas hem till Linköping.

Saabs vd, Micael Johansson, tvingades på måndagen gå ut med en vinstvarning.

Saabs vd, Micael Johansson, tvingades på måndagen gå ut med en vinstvarning.

Foto: Saab

Linköping2020-10-19 11:10

Saab skulle egentligen ha presenterat delårsrapporten nu på onsdag. Men på måndagen tvingades företaget att gå ut med en vinstvarning. Rörelseresultatet för tredje kvartalet blev en förlust på 663 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en vinst på 518 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Saabs vd, Micael Johansson, vill dock inte måla upp en allt för mörk bild: 

– Den underliggande verksamheten går fortfarande väldigt bra. De senaste nio månaderna är starka och det är även det senaste kvartalet. Vi har förflyttat ett Gripen-plan till Brasilien och vi har levererat Global Eye till Förenade Arabemiraten. Vi har fått en hel del viktiga kontrakt under perioden och vi har en bättre orderingång jämfört med samma period förra året. 

Coronapandemin påverkar dock den globala flygindustrin på ett negativt sätt. "Utvecklingen under den senaste tiden gör att Saab bedömer att de framtida riskerna för framförallt affärsområdet Aeronautics har ökat. Den utdragna pandemin och återhämtningen påverkar huvudsakligen underleverantörer och därmed materielförsörjningen till Gripen E/F-programmen. Det får följdeffekter på utvecklingsarbete, verifiering och produktion", skriver Johansson i en kommentar till delårsrapporten. 

Problemen med att få fram delar till de nya Gripen-plan, som tillverkas för Sveriges och Brasiliens räkning, påverkar rörelseresultatet negativt med 1,1 miljarder kronor under kvartalet. 

– Vi har långa projekt och vi har ett hyfsat materiellager. Men ju längre pandemin pågår desto större är risken för att det kommer att bita på oss också, säger Saabs vd och fortsätter:

– Vi har gjort en bedömning att vi måste jobba med åtgärder i vår leverantörskedja. Det finns saker där det går bra, men också områden där det hackar betänkligt och där vi kanske måste flytta hem saker till Linköping. Det vi gör i dag påverkar vår leveransförmåga om två, tre år. Vi lägger upp en buffert för att kunna arbete med de här sakerna och det får en effekt på vårt resultat på 1,1 miljarder kronor. 

Ser du några risker för varsel eller kortidspermitteringar i Linköping? 

– Nej, det handlar inte alls om det. Det är snarare så att det går åt fler timmar för att vi måste jobba med saker parallellt och titta på nya leverantörer. Vi får mer krav på oss att utnyttja våra testplattformar. Det är snarare så att trycket ökar i Linköping. 

Vad kan det innebära att verksamheter kan behöva flyttas hem till Linköping?

– Det är oftast detaljtillverkning det handlar om. Ibland tar vi hem saker och ibland måste vi byta leverantör. Saker som vi hade tänkt att lägga ut får vi bygga upp själva. När man sysslar med flygplan är det här en omständlig procedur och det har vi tagit höjd för framöver. 

Kan leveranser av Gripen-plan till Sverige och Brasilien bli försenade?

– Vi fortsätter att leverera flygplan och sedan ska vi göra allt vi kan för att vi inte ska få påverkan i de här kontrakten. Och får vi det måste vi diskutera med kunderna. 

Saabs försäljningsintäkter under de första nio månaderna uppgick till 22,9 miljarder kronor, vilket ska jämföras med 24,9 miljarder kronor under samma tid i fjol. Rörelseresultatet de första nio månaderna uppgick till 549 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 1 739 miljoner kronor under samma period förra året. 

Delårsrapporten i siffror

Resultat för tredje kvartalet: - 663 miljoner kronor. 

Orderingång: 10 152 miljoner kronor.

Försäljningsintäkter: 6 064 miljoner kronor.

Orderstock jan– sept: 94 652 miljoner kronor.

Källa: Saab 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!