Många branscher har haft en tuff vår och sommar på grund av coronapandemin. Försvarsindustrin tycks dock inte ha drabbats lika hårt.
På fredagen redovisade Saab en kvartalsrapport som visar att företaget gjorde en vinst före skatt på 1 114 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det ska jämföras med en vinst på 1 074 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.
Saabs vd, Micael Johansson, kan glädja sig åt att orderingången under det första halvåret i år ökade med 45 procent och uppgick till drygt 14 miljarder kronor. Under det andra kvartalet tecknades bland annat ordrar och supportkontrakt för Jas 39 Gripen, Sk 60 och Global Eye.
– Jag är väldigt nöjd med det första halvåret och framför allt tycker jag att vi gör ett väldigt starkt andra kvartal, både när det gäller att ta in beställningar och när det gäller att hålla en hög aktivitet. Vi har lyckats hålla verksamheten i gång. Personalen har varit fantastisk, säger Saabs vd, Micael Johansson.
Ett orosmoln för Saab är dock att den civila flygplansproduktionen har drabbats av minskad efterfrågan. Företaget levererar delar till flygplanstillverkare som Boeing och Airbus. Saab införde under våren korttidsarbete för 500 anställda på affärsenheten Aerostructures i Linköping.
– Det är den civila verksamheten som har påverkats absolut mest. Självklart har företag som levererar flygplan dragit ner på takten dramatiskt och därmed har vi fått göra det också inom Aerostructures i Linköping. Men även verksamheten med ledningssystem som vi levererar till flygplatser har påverkats, säger Micael Johanson och fortsätter:
– Nedgången på den civila sidan har kompenserats av försvarssidan, som tur är.
Enligt Saabs vd är det i nuläget inte aktuellt att varsla personal inom den civila verksamheten. Däremot kan externa konsulter tvingas sluta.
– Vi jobbar med att omfördela personal. Vi har en ganska stor andel externa konsulter inne i verksamheten. Då tycker vi att duktiga människor på Aerostructures i Linköping kan jobba inom den militära verksamheten eller i andra verksamheter där vi har fullt tryck. Vi försöker minska antalet konsulter och omfördela personal för att hantera den kostnadspåverkan som vi får.
Hur många konsulter får sluta på Saab?
– Jag har inte den siffran då vi är mitt inne i den processen. Men det är klart att vi värnar väldigt mycket om vår egen personal och i Linköping har vi många duktiga medarbetare.
Det låter inte som att det är aktuellt med några varsel på den civila sidan?
– Jag kan inte utesluta någonting framöver med tanke på att jag inte vet var pandemin tar vägen, men det är inte det vi jobbar med nu. Vi jobbar med helt andra åtgärder.
Hur ser den närmaste framtiden ut för Saab?
– Vi har inte lämnat någon prognos för 2020. Vi jobbar på dag för dag och försöker att hålla verksamheten i gång. Det har fungerat väldigt bra i Sverige och vi har väldigt många viktiga leveranser under det andra halvåret. Men vi har haft rätt stor påverkan utomlands och har haft nedstängningar i veckor i Sydafrika och Tyskland, säger Micael Johansson och fortsätter:
– Jag är väldigt nöjd med att vi har klarat av det första halvåret så bra. Men vi har också underleverantörskedjor som är svårbedömda. Det finns en lång kö av företag som vill ha leveranser.