Micael Johansson är ute på sommarturné.
Han åker runt till Saabs olika anläggningar i Sverige och pratar med så många anställda som möjligt. Under besöket i Linköping fick vi möjlighet att intervjua 63-åringen som inte har några planer på att dra sig tillbaka.
Varför är du i Linköping?
– Jag försöker då och då att prata med våra chefer och ledare, med så många som möjligt, om vart vi är på väg som företag och hur vi växer. Det handlar om balansen mellan att öka kapaciteten och att hela tiden vara innovativa och göra nya saker. Vi ska vara relevanta om fem år också. Det är en kraftig tillväxt i Saab.
Går det att sätta siffror på tillväxten?
– Förra året ökade vår omsättning med 23 procent. Det ska ske på ett ordnat sätt, vi ska leverera lönsamhet och även ett positivt kassaflöde. Men vi måste samtidigt investera väldigt mycket i lokaler, it-lösningar, men också i att ta emot nya anställda. Saab har ökat netto med 3 200 personer ungefär under de senaste fem kvartalen. Det är en ordentlig tillväxt och många kämpar hårt med att lära upp nya anställda och få in dem i verksamheten.
Saab har för närvarande närmare omkring 24 000 anställda, varav cirka 7 000 i Linköping.
Kommer Saab att fortsätta växa?
– Absolut! Allting pekar på att Europa inom den kommande tioårsperioden kommer att växa enormt när det gäller att återta militär förmåga och få en större avskräckningseffekt. Många länder lägger mycket mer pengar på försvaret. Vi ser hela tiden nya prognoser på hur det kommer att se ut under den kommande tioårsperioden, säger Saabs vd och fortsätter:
– Jag har svårt att tro att även om det fruktansvärda kriget i Ukraina får ett vettigt slut, så kommer ingen att våga gå tillbaka till att hoppas att inget ska hända. Vi kommer att ha vår aggressiva granne i öster under många decennier. Många länder kommer att vara mycket mer noggranna med att säkerställa att man kan ha ett starkt försvar.
Hur vill du beskriva läget som Saab befinner sig i?
– Det är klart att det är väldigt inspirerande att få vara med om att växa det här företaget och att vi har en så stark orderingång och orderstock. Sedan är det olika i olika delar av företaget. Vissa av produkterna blir högvolymprodukter som gör att vi kan se lite annorlunda på produktionsapparaten. Det handlar till exempel om supportvapen som Carl-Gustaf och våra tränings- och simuleringssystem. Vi måste bli duktigare på att industrialisera våra produkter.
Vad innebär det?
– Vi säkerställer att det är så enkelt som möjligt att producera en produkt.
Stridsflygplanet Gripen är måhända juvelen i företagets krona. Men Saab har gått miste om åtskilliga miljardaffärer när inte minst en rad europeiska länder valt att satsa på amerikanska F-35 istället för nya Gripen E. Micael Johansson har dock inte gett upp hoppet om att sälja planet till fler länder.
– Vi är inne i en intressant fas nu. Vi har börjat leverera den nya Gripen-versionen till Sverige och Brasilien. Samtidigt har Sverige beslutat att flyga den nuvarande C/D-versionen längre, vilket gör att vi ska göra uppgraderingar. Sedan har vi börjat tänka framåt och gör konceptstudier för att utveckla nya plan.
Mycket tyder på att nästa Saab-flygplan kommer att vara obemannat.
– Vi måste också fundera på hur vi kompletterar Gripen med ett obemannat flygplan av mer sofistikerad natur. Det handlar om både obemannade och bemannade system. Gripen kommer att leva till efter 2050 och kommer att kunna uppgraderas med tanke på den arkitektur som planet har. Frågan är vad som är nästa steg bortom 2050. Där är vi inte riktigt ännu.
Men du vill att Saab fortsätter att tillverka stridsflygplan?
– För mig är det absolut viktigaste att vi aldrig tappar förmågan att kunna utveckla och producera ett stridsflygplansystem. Det har vi lärt oss under åtta, nio decennier. Sverige, Frankrike och USA är i princip de enda länderna i västvärlden som klarar det här. Det ska vi inte skicka ut med badvattnet.
Sveriges försvarsminister, Pål Jonson (M), besökte nyligen Manilla i Filippinerna. Kan det vara en affär med Gripen på gång?
– Jag hoppas verkligen att vi lyckas i den kampanjen. De måste fatta sina politiska beslut och inleda upphandlingen. Det är jättebra att Sverige har skrivit under ett avtal med Filippinerna som möjliggör för oss att sälja flygplan. Vi bedriver absolut en kampanj. Kvantiteten är lite osäker, man har pratat om allt från 24 till 40 flygplan.
Saab har även förhoppningar om att Thailand ska beställa fler Gripen-plan.
– De som vi arbetar hårdast med är Thailand som ska ersätta sin flottilj med F-16-plan. Det handlar om mellan 12 och 16 flygplan. Sedan har vi Brasilien som kan ta nästa steg och beställa fler plan än de 36 som redan har beställts. Vi har även Colombia som funderar vilken väg man ska gå.
Micael Johanson ser gärna att Sverige ersätter det ålderstigna transportflygplanet Hercules med flygplan som utvecklas i Brasilien.
– Det är viktigt att Sverige fattar ett positivt beslut om transportflygplanet C-390, som tillverkas av det brasilianska företaget Embraer. Brasilien vill fördjupa samarbetet med Sverige. Transportflygplan är något som Sverige kommer att fatta beslut om. Det är ofantligt viktigt att Sverige fattar ett beslut i den riktningen. C-390 är ett väldigt kompetent flygplan.
Nyligen kom beskedet att Sverige i närtid inte tänker skänka Gripen-plan till Ukraina. Däremot bidrar Sverige med två radarspanings- och ledningsflygplan, ASC 890, till det krigsdrabbade landet. Planen har utvecklats av Saab.
Vad kan dessa plan innebära för det krigsdrabbade landet?
– De här planen är jätteviktiga. Att ha en lägesbild som täcker större områden både för att titta i luften och på sjön men även på marken är A och O för hur man använder sina stridsflygsystem. Det handlar om att dirigera stridsflygplanen och skapa målbilder och hotbilder för stridsflygplanen att hantera. Får man luftherravälde i Ukraina är det en väldigt stor sak, det är ingen tvekan om det.
Hade du gärna sett att Sverige skänkt Gripen till Ukraina?
– Ja, jag skulle gärna se att vi hade en långsiktig plan för hur Gripen kan etableras i Ukraina. Jag har respekt för att det är tufft för ett land i krig att implementera två flygsystem. Men jag tycker att vi ska vara framåtlutande och försöka få Gripen till Ukraina. Det kommer vi som företag att stötta till hundra procent.
– Ukraina har förstått att Gripen är anpassat för det ryska hotet. Att man kan hantera planet på vägbaser och att det är lätt att underhålla. Jag hoppas att det kommer ske, det är viktigt för Ukraina och det vore bra för Sverige och Saab.
I mars sade den förre försvarsministern Peter Hultqvist (S) att staten bör köpa in sig i Saab och skaffa sig en gyllene aktie som ger ägarkontroll. Hur ser du på det utspelet?
– Jag kommenterar inte ägarförhållanden, men vi är ett publikt företag där det går att köpa aktier på börsen. Vad som är intressant är vilka garantier Sverige är beredda att ge ett företag som Saab långsiktigt på vissa typer av förmågor, så att vi kan investera mer på sikt, säger Micael Johansson och fortsätter:
– Ska man ta riktigt stora steg och bygga en ny vapenfabrik så kräver det ett perspektiv på tio, femton år, och så ser inte politiska mandatperioder ut. Det viktiga är långsiktigheten i vad vi håller på med. Det handlar om strategiska produkter som stridsflygplan, ubåtar och sensorer och ledningssystem.
– Vi är på väg upp i kapacitet och vi tar väldigt stora steg och Saab investerar väldigt mycket i att öka vår förmåga. Men vi kanske behöver ännu större investeringar och då behövs det ett långsiktigt perspektiv. Vi kan inte tillåta att vi går under en kritisk massa så att vi nedmonterar verksamheten. Vi som företag är beredda att ta en risk, men vi måste ha en hemmakund som säger att det här är jätteviktigt för Sverige.
Upplever du att det finns en sådan långsiktighet bland de politiska beslutsfattarna?
– Nej, jag skulle inte säga att den är tydlig. Långsiktigheten är inte stadfäst. Vi följder de politiska besluten väldigt noggrant.
Du är 63 år och har varit vd för Saab i snart fem år. Hur länge har du planerat att stanna som vd för Saab?
– Jag brinner för det här. Det är upp till styrelsen att bestämma hur länge jag ska vara vd. Jag tycker det är ofantligt inspirerande och viktigt det jag gör. Jag tänker inte på att jag är 63 år.
Vad gör du när du inte är på jobbet? Vad roar dig?
– Jag är en väldigt normal person. Jag tycker om att vara ute i naturen, cykla och spela lite golf. Jag har alltid något praktiskt projekt på gång. Att åka långfärdsskridsko på vintern är en favoritsyssla.
Den 29 juni sommarpratar Saabs chefstestpilot Marcus Wandt i P1. Vad betyder det för företaget att ha en astronaut bland sina anställda?
– Han är en fantastisk person och en otroligt duktig testpilot. Han har gjort fantastiskt ifrån sig även som astronaut. Sedan är han en ambassadör för teknikfrågor. Det är viktigt med teknik och matematik. Han är en inspiratör och visar vad vi som land kan göra om våra ungdomar får rätt kompetenser.
Ser du ett ökat intresse bland unga ingenjörer för att söka sig till Saab?
– Trenden går åt det hållet. Intresset för oss som företag har aldrig varit större. Det är kul att se att ungdomar tänker till kring vad syftet är och kan tänka sig att bidra.