Saab redovisade på fredagen sitt resultat för det tredje kvartalet. Orderingången ökade med 54 procent jämfört med motsvarande period i fjol och uppgick till drygt 15 miljarder kronor.
Den samlade orderstocken landar på 105 miljarder kronor.
Försäljningen under det tredje kvartalet ökade med 32 procent och uppgick till närmare 8 miljarder kronor.
Saab redovisar en vinst före skatt på 422 miljoner kronor, vilket kan jämföras med förlusten på 720 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2020.
– Det är ett bra kvartal och jag är glad över att vi fortfarande är starka på marknaden i framför allt Europa och USA. Vi gör bra affärer och det borgar för tillväxt, säger Saabs vd, Micael Johansson.
Varför går det så bra för Saab just nu?
– Vi är ett långsiktigt inriktat företag. Vi jobbar med vår produktportfölj med investeringar i ny teknologi för att vara attraktiva och effektiva. Det ger resultat. Vi har väldigt bra grejer helt enkelt. De visar inte minst en affär i Tyskland under det här kvartalet där vi vann en ledningssystem-affär på en fregatt. I konkurrens med tysk industri vann vi ett kontrakt på 4,6 miljarder kronor. Det säger rätt mycket.
Saab förknippas framför allt med tillverkning av försvarsmateriel. Men företaget tillverkar även delar till civila flygplanstillverkare som Boeing och Airbus. Försäljningen inom den civila flygverksamheten fortsatte att minska under kvartalet.
Får det några konsekvenser för Linköping?
– Vi ser ingen förbättring eller återgång till en högre produktionstakt när det gäller den civila flygverksamheten. Tyvärr. Vi har en infrastruktur i Linköping som är byggd för större produktion än vad vi har i dag. Nu är det underkritiskt när det gäller beställningar, säger Micael Johansson och fortsätter:
– Vi har försökt att ta synergier så långt vi kan mellan de militära och civila verksamheterna så att våra anställda, som är väldigt duktiga i den civila verksamheten, kan komma in och hjälpa till i Gripen-programmet. Men det är klart att vi skulle behöva mera volym i den civila verksamheten och det drar ner resultat för Aeronautics. Det är ingen tvekan om det.
Är det tal om personalminskningar inom den civila flygverksamheten?
– Vi har gjort en förändring som innebär att Aeronautics har blivit större då vi har integrerat verksamheter. Det försöker vi att dra nytta av i form av ökad effektivitet. Det kan påverka konsulter och anställda. Men det hanteras på ett bra sätt i form av omplaceringar. Det är inte så att vi har gått ut med något varsel.
Innan året är slut kommer ett beslut att fattas som kan få stora konsekvenser för Saab. Finland ska bestämma vilket stridsflygplan som landet ska satsa på och Saab hoppas få sälja 64 Gripen-plan och två spaningsplan av typ Global Eye. En eventuell order är värd omkring 100 miljarder kronor.
– Vi har ingen annan information än att Finland kommer att fatta ett beslut innan årets slut. De har följt sin plan tros pandemin och gjort ett otroligt professionellt jobb. Det är en av de bästa kampanjer jag har sett. Sedan är det svårt att bedöma. Vi har ingen information om hur vi ligger till. Det är en gigantisk affär och beslutet tas på absolut högsta nivå i Finland. Jag tycker att vi har ett starkt erbjudande, säger Saabs vd och fortsätter:
– Det är väldigt spännande tider, minst sagt.