Den 18 maj 1940, mitt under brinnande världskrig, provflögs Saabs första egenkonstruerade flygplan för första gången. Bakom spakarna i störtbombaren satt Claes Smith.
För att uppmärksamma 80-årsdagen planeras nu för en överflygning med ett av de få kvarvarande exemplaren. Flygningen, som endast genomförs om vädret tillåter, är planerad att ske över Linköping klockan 15.00 på måndag.
Flygvapenmuseum har i dag två B 17 i sin ägo varav den ena, ”Johan Blå”, hålls i flygbart skick av B 17 kamratförening i Saabs hangarer utanför Linköping.
B17 är ett enmotorigt, lågvingat bomb- och spaningsflygplan med en besättning på två personer. Propellerplanet, som konstruerades och byggdes av Saab i Linköping och Trollhättan, var företagets första helt egna konstruktion.
Flygplanet fanns i tre grundversioner och totalt tillverkade Saab 325 exemplar. I dag finns det endast fem flygplan bevarade. Förutom Flygvapenmuseums två plan finns ytterligare tre bevarade. Ett exemplar finns i Danmark och två i Sydafrika.
B 17 var ett mångsidigt flygplan och användes både som bomb- och spaningsflygplan med de militära beteckningarna B 17, respektive S 17. Bombflygplanet B 17 kunde bära upp till 500 kilo bomber och hade två fast monterade och en rörlig kulspruta. Spaningsflygplanet S 17A var utrustat med en seriebildskamera. Flygplanet hade nya tekniska detaljer, bland annat täckande kåpor som skydd på de uppfällbara landställsbenen.