Det var positiva siffror när försvarsindustrikoncernen Saab kom med sin halvårsrapport på onsdagsmorgonen. Direkt efter rapporten började Saabs aktier stiga på börsen och fram till klockan 15 har aktierna gått upp med nästan tio procent.
Under andra kvartalet ökade antalet ordrar med sju procent och orderstocken uppgick till cirka 97 miljarder kronor. Försäljningen ökade med 15 procent till 10,131 miljarder kronor. Organisk tillväxt ökade med 15 procent och rörelseresultat förbättrades med tio procent och uppgick till 715 miljoner kronor.
Ebitda (rörelseresultat före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar) ökade med 19 procent till 1,2 miljarder kronor, jämfört med samma period förra året. Det operationella kassaflödet uppgick till 3,152 miljarder kronor.
– Vi har överträffat våra egna förväntningar. Vi har haft förmåga att levererar våra produkter trots pandemin och det mycket tack vare våra fantastiska medarbetare som har jobbat hårt, säger Micael Johansson.
Ledningen höjer nu den organiska intäktsprognosen för helåret till tio procent, från den tidigare prognosen på fem procent.
Vad beror det på att det går bättre för Saab än ni trodde?
– Vi tog ett antal åtgärder under tredje kvartalet förra året och det ger resultat nu. Vi jobbade med underleverantörer för att säkerställa vår produktion under pandemin och för att kunna flytta produktion från en leverantör till en annan eller till Linköping om det behövts. Vi jobbade stenhårt för att kunna leverera och vi lyckades också få betalt.
Under kvartalet tecknade Saab bland annat, kontrakt för framtida utveckling och support för stridsflygplanen Gripen C/D, en order för träningssystem till den nederländska försvarsmakten och den amerikanske marinkåren, ett supportkontrakt för Helikopter 15 i Sverige och ett kontrakt för radarvarnarutrustning på de tyska Tornadoflygplanen.
Medan Saabs försvarsprojekt ökade försäljningen fortsatte koncernens civila flygverksamhet att minska.
– Coronapandemin har påverkat de stora flygtillverkarna och de har justerat sina volymer. Jag tror att volymerna kommer att fortsätta vara låga och det som vi kan göra är att vi sänker våra kostnader, säger Johansson.
Den 1 juli trädde Saabs nya organisation i kraft, där sex affärsområden blev fyra – med målet att öka effektiviteten.