Saab vill sÀlja T-X i Europa

Saab kommer att förlÀgga tillverkningen av nya skolflygplanet T-X till USA. Företaget hyser dock förhoppningar om att Àven sÀlja planet i Europa.

FlygfÀrdig. T-X provflögs första gÄngen i USA den 20 december förra Äret.

FlygfÀrdig. T-X provflögs första gÄngen i USA den 20 december förra Äret.

Foto: Boeing

Linköping2017-09-19 15:00

Saab har tillsammans med flygjÀtten Boeing utvecklat skolflygplanet T-X för det amerikanska flygvapnets behov. Planet, som Ànnu sÄ lÀnge tillverkats i tvÄ exemplar, flög första gÄngen den 20 december förra Äret. Saab och Boeing Àr dock inte de enda företagen som tÀvlar om att ta hem ordern som uppges vara vÀrd motsvarande 150 miljarder kronor. Valet av leverantör förvÀntas bli offentligt i slutet av 2017.

PÄ mÄndagen meddelade Saab att tillverkningen av T-X kommer att ske i USA om Saab och Boeing tar hem ordern.

– Saab har redan investerat i skolflygplanet T-X och förutsatt att Boeing och Saab vinner upphandlingen, sĂ„ kommer vi att utöka vĂ„rt engagemang i programmet genom att förlĂ€gga tillverkning och produktion av vĂ„ra delar i USA, sĂ€ger Saabs vd, HĂ„kan Buskhe, i en kommentar.

Enligt honom Àr USA en strategiskt viktig marknad för företaget.

– Att etablera denna typ av produktionskapacitet i USA innebĂ€r ytterligare ett steg i vĂ„r mĂ„lsĂ€ttning att öka vĂ„r nĂ€rvaro i USA inom utveckling, produktion samt försĂ€ljning av vĂ„ra produkter, sĂ€ger HĂ„kan Buskhe.

Beskedet frÄn Saab bör nog Àven ses mot bakgrund av de signaler som president Donald Trump har skickat. Trump, som gÀrna anvÀnder uttrycket "America first" för att karakterisera sin utrikespolitiska doktrin, har i flera uppmÀrksammade utspel satt press pÄ amerikanska företag inom bil- och lÀkemedelsindustrin att förlÀgga produktionen till hemlandet. Att Saab nu vÀljer att offentligt deklarera att tillverkningen ska ske i USA kan vara ett taktiskt drag för att öka möjligheterna att ta hem ordern.

Jonas Hjelm Àr chef för Saab Aeronautics:

– Jag skulle inte vilja sĂ€ga att det Ă€r Trumps uttalanden som har pĂ„verkat Saabs beslut. Men vi har en potentiell kund i det amerikanska flygvapnet som vill att deras produkter Ă€r amerikanska. NĂ€r man ingĂ„r partnerskap med andra lĂ€nder mĂ„ste man nog rĂ€kna med att tillverkningen kommer att ske i de lĂ€nderna.

Vad skulle en affÀr innebÀra?

– Vinner vi den amerikanska marknaden sĂ„ kommer det att öppna möjligheter pĂ„ andra marknader. Det ska vi titta pĂ„. Det skulle kunna vara Sverige som har ett behov av att ersĂ€tta Sk 60, det skulle kunna vara Tyskland och andra lĂ€nder i framtiden. Det Ă€r en ganska stor marknad som ökar i takt med att stridsflygplanen blir allt mer avancerade.

Jonas Hjelm Àr övertygad om att Saab och Boeing har det bÀsta erbjudandet till det amerikanska flygvapnet, som stÄr i begrepp att skaffa 350 skolflygplan.

– Det Ă€r ett helt nytt flygplan som möter kraven pĂ„ ett skolflygplan. Vi har visat att vi kan samarbeta med Boeing och att vi pĂ„ vĂ€ldigt kort tid kan göra ett nytt plan. Det har varit en nyttig resa för oss att samarbeta med ett konkurrentföretag.

LÄS MER:Saab-chefen: "Vi kommer att vĂ€xa"

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!