Saab vill sälja T-X i Europa

Saab kommer att förlägga tillverkningen av nya skolflygplanet T-X till USA. Företaget hyser dock förhoppningar om att även sälja planet i Europa.

Flygfärdig. T-X provflögs första gången i USA den 20 december förra året.

Flygfärdig. T-X provflögs första gången i USA den 20 december förra året.

Foto: Boeing

Linköping2017-09-19 15:00

Saab har tillsammans med flygjätten Boeing utvecklat skolflygplanet T-X för det amerikanska flygvapnets behov. Planet, som ännu så länge tillverkats i två exemplar, flög första gången den 20 december förra året. Saab och Boeing är dock inte de enda företagen som tävlar om att ta hem ordern som uppges vara värd motsvarande 150 miljarder kronor. Valet av leverantör förväntas bli offentligt i slutet av 2017.

På måndagen meddelade Saab att tillverkningen av T-X kommer att ske i USA om Saab och Boeing tar hem ordern.

– Saab har redan investerat i skolflygplanet T-X och förutsatt att Boeing och Saab vinner upphandlingen, så kommer vi att utöka vårt engagemang i programmet genom att förlägga tillverkning och produktion av våra delar i USA, säger Saabs vd, Håkan Buskhe, i en kommentar.

Enligt honom är USA en strategiskt viktig marknad för företaget.

– Att etablera denna typ av produktionskapacitet i USA innebär ytterligare ett steg i vår målsättning att öka vår närvaro i USA inom utveckling, produktion samt försäljning av våra produkter, säger Håkan Buskhe.

Beskedet från Saab bör nog även ses mot bakgrund av de signaler som president Donald Trump har skickat. Trump, som gärna använder uttrycket "America first" för att karakterisera sin utrikespolitiska doktrin, har i flera uppmärksammade utspel satt press på amerikanska företag inom bil- och läkemedelsindustrin att förlägga produktionen till hemlandet. Att Saab nu väljer att offentligt deklarera att tillverkningen ska ske i USA kan vara ett taktiskt drag för att öka möjligheterna att ta hem ordern.

Jonas Hjelm är chef för Saab Aeronautics:

– Jag skulle inte vilja säga att det är Trumps uttalanden som har påverkat Saabs beslut. Men vi har en potentiell kund i det amerikanska flygvapnet som vill att deras produkter är amerikanska. När man ingår partnerskap med andra länder måste man nog räkna med att tillverkningen kommer att ske i de länderna.

Vad skulle en affär innebära?

– Vinner vi den amerikanska marknaden så kommer det att öppna möjligheter på andra marknader. Det ska vi titta på. Det skulle kunna vara Sverige som har ett behov av att ersätta Sk 60, det skulle kunna vara Tyskland och andra länder i framtiden. Det är en ganska stor marknad som ökar i takt med att stridsflygplanen blir allt mer avancerade.

Jonas Hjelm är övertygad om att Saab och Boeing har det bästa erbjudandet till det amerikanska flygvapnet, som står i begrepp att skaffa 350 skolflygplan.

– Det är ett helt nytt flygplan som möter kraven på ett skolflygplan. Vi har visat att vi kan samarbeta med Boeing och att vi på väldigt kort tid kan göra ett nytt plan. Det har varit en nyttig resa för oss att samarbeta med ett konkurrentföretag.

LÄS MER:Saab-chefen: "Vi kommer att växa"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!