Videon är inte längre tillgänglig
Att söka nytt miljötillstånd för flygplansfabriken är en ovanlig process som görs väldigt sällan. Saabs nuvarande miljötillstånd är från 1990 och sen dess har stora förändringar skett, bland annat har Sverige fått en helt ny miljölagstiftning i form av miljöbalken.
För att uppfylla alla krav måste Saab gå igenom hela sin verksamhet – allt från buller till vilket ämne som används för halkbekämpning på landningsbanan och vilka kemikalier som finns i tillverkningen.
Ny landningsbana
Att ansöka om ett nytt miljötillstånd är något som Saab planerat i många år, men först nu när Linköpings kommun godkänt en förlängning av landningsbanan vågar företaget ta steget. Att förskjuta start och landning 600 meter österut innebär att betydligt färre bostäder påverkas av flygbuller, vilket Saab hoppas ska underlätta prövningen.
Ansökan om miljötillstånd skickas till mark- och miljödomstolen i Växjö. Det är domstolen som avgör vilka villkor som ska gälla för flygplanstillverkningen.
– Vi hoppas att vi kan lämna in den under hösten och sen räknar vi med att det tar minst ett år innan prövningen i domstolen är klar, säger Ulrika Hakfelt som är Saabs miljöchef i Linköping.
Möte
Eftersom företagets verksamhet påverkar Linköpingsborna planeras ett informationsmöte dit alla är välkomna. Inför detta möte har ett samrådsunderlag på 28 sidor tagits fram. Där beskrivs huvuddragen i de förändringar som Saab planerar.
De räknar till exempel med högst 3 000 flygrörelser per år med Gripen, vilket är detsamma som i nuvarande tillstånd. Undantaget är åren 2018 till 2021. Under dessa år väntas utvecklingen av Gripen E vara som mest intensiv och då vill Saab ha tillstånd för 3 500 flygrörelser. Saab vill också kunna flyga Gripen på kvällar. I sin ansökan vill Saab dessutom ha tillstånd för nattflygningar, men att det då gäller civilflyg.
Helikoptrar
En stor skillnad jämfört med nuvarande tillstånd är att Saab vill ha tillstånd att starta och landa med helikoptrar. De vill också kunna ta emot större flygplan, något som inte är möjligt med nu gällande miljötillstånd.
I ansökan ingår också allt civilt flyg och sammantaget ansöker Saab om tillstånd för 42 000 flygrörelser per år.
En annan del – som inte rör buller – är att utbyggnaden av landningsbanan medför större ytor som är asfalterade, något som i sin tur för med sig att mer regnvatten rinner ner i diken som i sin tur mynnar i Stångån.
Regnvattnet för bland annat med sig resterna av halkbekämpningsmedlet urea, ett ämne som skapar övergödning och miljöproblem. Saab skriver dock att deras ambition är att byta halkbekämpningsmedel inom en 10-årsperiod.
Även Saabs gamla bergrum berörs av miljötillståndet, det krävs tillstånd för att de ska få fortsätta pumpa bort grundvatten ur bergrummet.
Informationsmötet hålls den 30 augusti klockan 18 på restaurang Terassen vid Saab. Det är öppet för alla, men föranmälan krävs.
Fotnot: I en tidigare version av denna text skrev vi felaktigt att nattflygningarna gällde Gripen