Saab har fått i uppdrag att halvtidsmodifiera två ubåtar i Gotland-klassen. Dessutom ska företaget senare leverera två nya ubåtar i Blekinge-klassen (A26). På torsdagen sjösattes den andra ubåten i Gotland-klassen – HMS Uppland.
– Det finns inte många skeppsvarv i världen som har erfarenhet av att genomföra en komplett modifiering av en ubåt, vilket skapar ett nästan nytt fartyg. Vi är de enda som har slutfört detta två gånger inom tolv månader, först med HMS Gotland och nu med HMS Uppland, säger Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums, i en kommentar.
Han fortsätter:
– Smartphones fanns inte ens när dessa fartyg sjösattes i slutet av 1990-talet. Det är en bra illustration för att förstå vilket enormt kliv ubåtstekniken måste ta.
Saab lät kapa ubåtsskrovet i två delar för att kunna byta ut vitala system. Modifieringen har bestått av modernisering, utbyte och uppgraderingar av de tekniska systemen ombord. Uppgraderingsprocessen har omfattat flera viktiga system, som till exempel sonar, sensorer samt lednings- och kommunikationssystem.
Ubåtarna i Gotland-klassen är de första konventionella ubåtarna i världen som är försedda med en enda optronisk mast som ersätter det traditionella periskopet.
HMS Uppland konstruerades och byggdes ursprungligen av Kockums i Malmö i början av 1990-talet och togs i tjänst 1997. Ubåten, som är 62 meter lång, har en besättning på 25 personer. HMS Uppland kan befinna sig flera veckor i undervattensläge.