Saab satsar på övervakning till havs

Ett tiotal länder har hittills visat intresse för Saabs nyutvecklade flygplan för havsövervakning. Corren fick följa med under en provflygning över Östersjön.

SAAb 340 MSA Håkan Eriksson Pilot

SAAb 340 MSA Håkan Eriksson Pilot

Foto: Peter Jigerstrom

Linköping2014-05-31 08:00

Anders Bergstrand ser djupt koncentrerad ut.

Han är provingenjör på Saab och sitter framför en stor datorskärm som visar alla fartyg som rör sig på havet mellan Öland och Gotland. Med några snabba musklick kan han identifiera alla fartyg och ta reda på deras destinationer.

– Titta där! Det verkar vara ett stort passagerarfartyg, säger Anders och meddelar piloterna framme i cockpit att han vill fälla ut flygplanets avancerade kamera.

Vi befinner oss ombord på det första och hittills enda exemplaret av Saab 340 MSA (Maritime Surveillance Aircraft) och färdas i en hastighet av 350 kilometer i timmen. Det är 400 meter ner till vattenytan.

Plötsligt får vi syn på fartyget som Anders pekat ut på datorskärmen. Med en joystick zoomar vi in mot fartyget och får upp en knivskarp bild på den stora bildskärmen. Vi har inga problem att se vad fartyget heter när vi låser kameran på akterpartiet.

– Det där är Royal Princess. Det är 329 meter långt och färdas i en hastighet av tretton knop. Det är på väg mot Tallin, säger Anders och låter Correns reporter ta över joysticken.

Vi zoomar in mot fartygets däck och får syn på två kvinnor. De ser ut att vara ordentligt påpälsade. Solen bryter igenom molntäcket, men det är inte särskilt varmt ute på Östersjön denna dag.

Anders trycker på en knapp och nu ser vi Royal Princess i svartvitt. Vid skorstenen bolmar vit rök ut.

– Det här är en värmekamera som vi framför allt använder när det är mörkt ute.

Saab förknippas framför allt med militära flygplan. Saab 340 MSA är dock inget militärt flygplan. Det är framför allt utvecklat för civila myndigheter som motsvarar den svenska kustbevakningen. Med hjälp av planets sensorer går det bland annat att upptäcka människor i sjönöd eller att lokalisera fartyg som släpper ut olja. Men planet kan anpassas efter en mängd olika behov. Sensorerna och kamerorna fungerar även över land.

– Vi har fått frågor från afrikanska kunder om det går att se stora djur som elefanter och noshörningar. Det går alldeles utmärkt med hjälp av värmekameran.

Att kalla havsövervakningsflygplanet för ett helt nytt flygplan skulle vara missvisande. Flygplanet som vi färdas i över Östersjön byggdes 1998 och användes som regionalflygplan i USA innan det köptes tillbaka av Saab och genomgick en "extreme makeover". Det som är nytt är all högteknologisk utrustning som Saabs ingenjörer har fått in i planet. En kraftig utbuktning på flygplanskroppens undersida, där radarn är placerad, är det enda som för ett otränat öga avslöjar att det inte är ett vanligt flygplan.

– Det har varit en hel del tekniska utmaningar. Det gäller att få alla delar att fungera ihop och det har vi lyckats med, säger Nina Hagberg, flygingenjör och projektledare på Saab.

Som mest har cirka 200 personer arbetat med utvecklingen av flygplanet som visades upp första gången på flygmässan i Farnborough för två år sedan. För närvarande för Saab diskussioner med ett tiotal länder som har visat intresse. Beroende på utrustning och utförande kostar ett Saab 340 MSA mellan 120 och 165 miljoner kronor.

– Det är länder i Latinamerika, Asien och Europa som tittat på planet. Vi har som mål att sälja det första flygplanet i år, säger Tobias Tevell, marknadsansvarig på Saab.

Saab slutade att tillverka de civila flygplanen Saab 340 och Saab 2000 i slutet av 1990-talet. De allra flesta plan används fortfarande som passagerarflygplan runt om i världen. På senare år har dock Saab köpt tillbaka flera flygplan för att bygga om dem till olika typer av spaningsflygplan, en del av dem utrustade med Erieye-radarn. Tobias Tevell är dock inte rolig för att det ska uppstå någon brist på flygplan.

– Vi har inga problem att få tag i de flygplan som vi behöver.

Saab är inte det enda företag som tillverkar havsövervakningsplan.

– Men vi har lång erfarenhet och jag vill påstå att vi är bäst på den här typen av flygplan, säger Tobias Tevell.

Efter en dryg timmes flygning landar vi på Saabfältet i Tannefors. Det verkar ha varit en lugn dag på Östersjön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!