– Vi har flera intressanta projekt på väg, och vi börjar nu se hur vårt utvecklingsarbete ger resultat, säger Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar i Linköping.
Han kan inte gå in på vilka kunder det handlar om men säger att de är flera. De planerar nu både för utbyggnad och för att lägga ut produktionen hos en legotillverkare i regionen.
– Vi konstaterar att serieproduktion inte är det vi ska hålla på med. Vi fokuserar på utveckling, utprovning, verifiering och försäljning.
Arbetet med Skeldar-projektet och obemannade helikoptrar påbörjades på mitten av 00-talet innanför Saabs väggar. Verksamheten gick framåt men Saab behövde lägga fokus på andra verksamheter.
– Utvecklingen av den nya versionen av Gripen och skolflygplanet T-X är två exempel. Saab valde då att lyfta ut Skeldar och ingick ett samarbete med UMS aero group i Schweiz, säger försäljningschefen Carl Foucard.
Saab äger fortfarande 47 procent av företaget som alldeles nyligen också expanderade och köpte upp sin motorleverantör, Hirth Engines i Tyskland.
– Det är en väldigt stor fördel för oss att ha kontroll över hela ledet här, konstaterar Foucard.
Motorn är en mycket viktig del i obemannade helikoptrar.
– Vår motor är unik eftersom det är en tvåtaktare som går på flygfotogen. Det brinner långsamt och alstrar mycket värme, men ger en hög effekt. Det är tillåtet att hantera flygfotogen på fartyg, vilket inte gäller för bensin. Det gör att vi kan starta och landa på fartyg, förklarar Per-Erik Cardell.
Sedan 2016 då UMS Skeldar AB bildades formellt i Linköping har företaget ökat antalet anställda. I dag är man cirka 30, samt ett tiotal konsulter. Därtill kommer verksamheterna i Schweiz och Tyskland. Skeldar-helikopterns paradgren är övervakning av olika slag, och man riktar sig till både en civil och militär marknad, inom exempelvis kustbevakning, blåljusverksamhet polis/tull och räddningstjänst samt militärt inom marinen eller på land.
– Man kan använda Skeldar för att se över ett stort landområde och till exempel minska risken för bakhåll. Så har andra UAV:er använts till de svenska trupperna i Afghanistan. Skeldar har använts på uppdrag på fartyg utanför Somalias kust, säger Foucard.
I Linköping finns fler drönarföretag, vilket kanske kan kopplas till flygintresse och den stora flyplanstillverkaren i staden. Skeldar blir ofta förväxlade med börsnoterade Cybaero, men där finns inget samarbete.
– Nej, vi är helt separata, vi startade ju helt i Saabs regi. Vi ser Cybaero mest som en sparringpartner, det är roligt att de finns så nära, säger Per-Erik Cardell.
Skeldar fick flera kontrakt under 2017, bland annat har demonstrerat systemet för norska statliga energibolaget. Norge har ett stort behov av att övervaka kraftledningar i en ganska extrem geografi. I dagsläget använder man ofta bemannade helikoptrar i ganska farliga miljöer. Skeldar har också använts för att analysera avgaser från stora fartyg i Oslofjorden och Stora Belt, bland annat.
– Det är inte tillåtet att använda tjockolja som bränsle i ömtåliga miljöer, därför har fartygen dubbla tankar och byter till ett dyrare mera miljövänligt bränsle när de kommer in i de områdena. Skeldar kan köra ut till farlederna, lägga sig bakom fartygen och bära sensorer som "nosar" på avgaserna och analyserar dem direkt på plats, säger Per Erik Cardell.
En av affärerna har varit av militär karaktär, Indonesiens försvarsministerium har köpt in ett Skeldarsystem för att genomföra tester. Affären har godkänts av Inspektionen för strategiska produkter (ISP).
Företaget växlar nu upp och behöver rekrytera.
– Vi söker efter en hållfasthetsingenjör, mjukvaruutvecklare och tekniker. Vi behöver också ytterligare operatörer till våra flygteam. Alla behöver inte vara högskoleutbildade. Vi har nyligen anställt en gymnasiestudent som går ut från Ljunkan i år.
Och ute i verkstan står Jan Wulcan och Yasar Nalci och skruvar. De är mångåriga tekniker på Saab, men har tagit chansen att jobba med något nytt.
– Gripen är otroligt spännande men det här är annorlunda. Skeldar är mera greppbart och på ett litet företag blir man väldigt användbar. Vi har hela tiden kontakt med konstruktörerna och vi reser mycket utomlands på uppdragen, det är väldigt roligt, säger Yasar Nalci.