I september 2018 tog Saab och Boeing hem en beställning på 351 skolflygplan till det amerikanska flygvapnet. Ordern är värd drygt 80 miljarder kronor – varav Saabs andel tros uppgå till cirka 25 miljarder kronor.
Planet kallades länge för T-X, men går numera under namnet T-7A Red Hawk.
Saab meddelar nu att företaget har levererat den första enheten inom T-7A Red Hawk-programmet. Den 15 april 2021 levererades den första enheten från Saab i Linköping till Boeing i St. Louis, USA.
Efter en inledande produktionsfas kommer produktionen av Saabs delar av T-7A att flyttas till bolagets nya anläggning i West Lafayette i Indiana, USA.
– Det har varit oerhört givande att gå i bräschen för den snabba utvecklingen och att lyckas omsätta den precisionen i produktionen, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics, i ett pressmeddelande.
Saab ansvarar för design, utveckling och tillverkning av bakkroppen av skolflygplanet. När Saabs bakkropp nu anländer till Boeing kommer den att sättas ihop med den främre delen av flygplanet innan vingar, fenor och höjdroder monteras för att bilda ett komplett flygplansskrov.
T-7A Red Hawk är ett helt nytt avancerat pilotträningssystem till det amerikanska flygvapnet för att träna nästa generations stridspiloter i årtionden framöver. De två T-X-flygplan som tillverkades specifikt för utvärderingsfasen för det amerikanska flygvapnet gick från koncept till första flygning på 36 månader.