Saab har fullt upp till år 2026

Flygplanstillverkaren Saab i Tannefors hade bjudit in till ett första samråd kring sin ansökan om nytt miljötillstånd. Närmare 200 personer kom, men få hade frågor.

Kartan visar hur landningsbanan förlängs åt öster.

Kartan visar hur landningsbanan förlängs åt öster.

Foto: Saab AB

LINKÖPING2016-08-30 22:11

Det går bra för Saab. Orderboken är välfylld både av Gripen-beställningar och av samarbetet med Boeing.

– Intresset för Gripen i världen har aldrig varit så stort som nu och vi har en orderstock som sträcker sig fram till år 2026, sa Jan Germundsson, platschef på Saab i Linköping.

Helikoptrar

Det är bakgrunden till att det behövs ett nytt miljötillstånd. Saab vill kunna bygga 30 Gripenplan om året och den siffran vill de ha in i det nya miljötillståndet. Det finns också planer på att börja reparera helikoptrar och då behövs tillstånd för att dessa ska få starta och landa.

De vill också ha utökade möjligheter att flyga Gripen på kvällarna, däremot inte på nätterna. Mer flyg på nätterna vill däremot det civila flyget på Linköpings flygplats ha och även det ingår i Saabs ansökan om nytt miljötillstånd.

Allt detta skulle kunna få de närmaste grannarna att protestera, men inget sådant hördes på det samrådsmöte som Saab höll på restarang Terassen under tisdagskvällen.

Få störs

Frågestunden som var beräknad till en timme var över på en kvart och en av åhörarna – Bengt Öberg – sammanfattade den alllmänna meningen.

– Jag bodde i Tannefors i 30 år. Jag har hört bullret, men aldrig känt mig störd, sa han.

Till mötet var också kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S) inbjuden och hon fick en fråga om kostnaden för att flytta landningsbanan.

Den är beräknad till 310 miljoner kronor, varav Linköpings kommun ska betala 210.

Frågan var om detta kan vara samhällsekonomiskt lönsamt och vore det inte bättre att flytta alltihop till Malmen?

– Vi tror att vi får in de här pengarna på exploateringen av Kallerstad och Stångebro. Där kan vi bygga helt nya stadsdelar, svarade Kristina Edlund.

För att understryka att detta är en fråga där enigheten är total mellan de styrande och opposition reste sig Paul Lindvall (M) upp.

– Jag vill bara säga att vi är helt överens, sa han.

Även Saabs numera pensionerade miljöchef, Kenth Algotsson, underströk att Malmen är uteslutet.

– Saab kan inte acceptera det. Har man en flygplansfabrik så är det konstigt att inte ha ett flygfält på samma ställe, svarade han.

Flytten av riksväg 35 styr Trafikerket över. Den måste dock vara flyttad innan landingsbanan kan förlängas. Kostnaden för detta fördelas mellan Trafikverket och Linköpings kommun. Kommunen räknar med att de 210 miljoner kronor som är avsatt till banflytten också ska täcka kommunens del av vägflytten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!